Veranderende rollen

5 juni 2014

Veranderende rollen

Eerder schreef onze wethouder in zijn column al dat het voor hem wennen was in zijn nieuwe rol. Ook in de raad zijn de rollen die de verschillende partijen spelen veranderd. Na jarenlang, zoals Jos het noemt: ‘met gestrekt been er in gaan’, is het nu mede onze taak het collegeprogramma te verdedigen. In principe geen probleem, want met 99 procent van de inhoud zijn wij het 100 procent eens.

Gelukkig zijn er afdelingen van de SP, in andere gemeentes, die deze situatie al eerder hebben meegemaakt.  Afdelingen die te braaf werden, of juist te hard oppositie gingen voeren. Mensen hebben als snel het idee: ‘de SP zit in het college en nu wordt alles wel geregeld’. De praktijk is helaas weerbarstiger en is niet van vandaag op morgen geregeld. Daarom blijft het belangrijk om in contact te blijven met de mensen in de buurten, dorpen en wijken om vervolgens dit geluid te laten horen. Wij blijven dan ook als afdeling regelmatig zichtbaar op straat om te luisteren naar de mensen en ons handelen uit te leggen. Hiermee kunnen wij de meerwaarde laten zien van een college met de SP. Signaleren wij misstanden dan zullen wij deze zeker aankaarten.

Ook voormalige collegepartijen en afvallige leden hiervan, proberen hun draai te vinden. Een voorbeeld is het veranderbudget om de gevolgen van de transities op te vangen. Dit was een belangrijk punt voor de SP in de onderhandelingen, want hiermee krijgt het college de bevoegdheid om snel in te kunnen springen op urgente problemen, zonder hiervoor eerst naar de raad te hoeven. Natuurlijk moeten de uitgaven achteraf altijd verantwoord worden. Volgens ons een goede manier om de overheveling van taken naar de gemeente en de bijkomende bezuinigingen zo sociaal mogelijk te laten verlopen. Volgens de voormalige coalitie partijen kan en mag je de gemeenteraad niet op die manier passeren. Zouden wij ook zeggen als wij in de oppositie zaten. Vergeten wordt dat in het verleden dezelfde methode is gehanteerd ten aanzien van de ontwikkeling van het centrum, met veel hogere bedragen! Nieuwe tijden en een ander college waarbij investeren in mensen boven het stapelen van stenen gaat. Het doel heiligt, wat mij betreft, dan de middelen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.