Veranderingen, vragen en antwoorden

26 februari 2015

Veranderingen, vragen en antwoorden

Foto: SP
De ontwikkelingen in de zorg halen nog steeds bijna dagelijks de krantenkoppen. Als de Sociale Verzekeringsbank te laat is met uitbetalen van veel zorgverleners, dan merken we dat ook bij de gemeente doordat mensen ook ons gaan bellen. Of als er ergens in Nederland een gemeente iets niet goed genoeg heeft geregeld, denken mensen soms dat dat ook wel voor Smallingerland zal opgaan.

Gelukkig hebben wij op heel veel vragen een antwoord. We hebben nog steeds een Wmo-loket die onze burgers en professionals goed weten te vinden. Vorig jaar was het Wmo-loket elke donderdag gesloten om de medewerkers goed op te kunnen leiden voor de nieuwe taken. Dat is een investering die goed uitpakt. Niet overal hebben we gelijk een antwoord op, maar we doen ons best om zo snel mogelijk een antwoord te vinden. Per 2015 is het Wmo-loket weer elke werkdag bereikbaar.

Er is nog veel onzekerheid onder mensen die afhankelijk zijn van zorg en ondersteuning. De vuistregel bij alle veranderingen is: als u het niet persoonlijk heeft gehoord in de vorm van een brief of een beschikking, dan verandert er niets.

En ondertussen proberen wij iedereen zo goed mogelijk te informeren en te ondersteunen. Want alles mag dan misschien lijken te veranderen, de gemeente blijft er wel voor de mensen die ondersteuning nodig hebben. Wat je zelf kunt, moet je vooral ook zelf doen. Maar als dat niet lukt, dan springt de gemeente in. Dat is soms een beetje een zoektocht, maar laten we met z'n allen in gesprek blijven om er voor te zorgen dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving.

Tot slot wil ik reageren op een artikel in de Leeuwarder Courant van afgelopen zaterdag over de miljoenen die de Friese gemeenten van de overheid hebben gekregen voor het baanbehoud van de thuishulpen. De suggestie wordt gewekt dat Smallingerland door niet mee te doen dat geld niet heeft gekregen. De individuele aanvraag van Smallingerland is beloond met een evenredig bedrag voor het in dienst nemen van de thuishulpen. Bovendien heeft Smallingerland uit eigen middelen een regeling getroffen om ook de alfahulpen te blijven ondersteunen. De gemeente Smallingerland doet dus juist iets meer voor de huishoudelijke hulpen dan de andere Friese gemeenten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.