SP: Geen dwangarbeid uitkeringsgerechtigden!

6 februari 2013

SP: Geen dwangarbeid uitkeringsgerechtigden!

Op dinsdag 5 februari diende SP fractievoorzitter Jos van der Horst in de raadsvergadering van de gemeente Smallingerland een motie in die een einde zou moeten maken aan de pilot "Volop werk ,doen". Deze pilot zet mensen die langdurig werkloos zijn gedwongen aan het werk bij de sociale werkvoorziening. Deze motie haalde het niet en werd alleen gesteund door SP,GL, FNP en mevrouw Akkerman van de PvdA. Dat de situatie voor de mensen die het aangaan zeer schrijnend is, toont het artikel hieronder aan. Het is geschreven door Paul van Dijk en vormde de basis voor de motie van de SP. De SP beraad zich in heel Friesland op nadere acties temeer daar de 13 gemeenten rondom SW bedrijf Empatec vandaag een zelfde pilot lanceren.

De gemeente Smallingerland is sinds enige tijd bezig met het project “volop werk, doen”. Zij lopen hiermee vooruit op de invoering van de participatiewet, die bijna een kopie is van de eerder voorgenomen Wet Werken naar Vermogen (WWNV).

De werklozen met een WWB-uitkering (bijstand) moeten als “tegenprestatie” voor hun uitkering, 40 uren in de week aan het werk met behoud van hun uitkering.In de praktijk komt het er op neer dat zij dit doen bij de (voormalige) sociale werkplaats Caparis.Hier waren voorheen alleen (arbeids-)gehandicapten aan het werk, die hiervoor het minimumloon ontvangen. Bijstandsgerechtigden ontvangen daar slechts 70 % van.
Het aantal gehandicapten dat bij Caparis aan het werk is, zal de komende jaren drastisch verminderen. Zij worden dan vervangen door mensen die via een traject van de gemeente met behoud van uitkering het werk gaan verrichten.

Mensen die daar vroeger wel voor in aanmerking kwamen, krijgen nu geen SW-indicatie meer. Dit wordt alvast gedaan in aanloop naar de ingang van de participatiewet op 1 januari 2014. In de toekomst zullen de arbeidsgehandicapten geen bescherming meer hebben. Zij zullen op de reguliere arbeidsmarkt hun plek moeten zien te veroveren.Dat dit veel onrust in deze groep veroorzaakt, spreekt vanzelf.

Ook voor de langdurig werklozen met een bijstandsuitkering is dit project geen pretje. Zij ervaren het volledig ingezet worden bij Caparis met behoud van uitkering als een vernedering. Termen als “slavenarbeid”,”dwangarbeid” en “uitbuiting” vallen geregeld als je met hen praat.
Toch zullen zij niet snel protesteren, het is door de afdeling sociale zaken van de gemeente Smallingerland heel duidelijk gemaakt dat bij weigering van een traject door een uitkeringsgerechtigde, een zware sanctie zal volgen. De waarschuwing die de gemeente aan de uitkeringsgerechtigden stuurde, liet dan ook niets te raden over.

Volgens de gemeente wordt er maatwerk geleverd. De mensen die het betreft, ervaren het meer als willekeur en straf voor het niet zelfvoorzienend zijn. Alles gaat onder de vlag van re-integratie. Gelet op de resultaten is het dat niet. De resultaten van de re-integratie van Caparis worden in de ruimtes van Caparis aangeplakt, deze zijn ronduit bedroevend. In het zogenaamde “carrièrecafé” van Caparis op de locatie Drachten, hangen slechts de foto’s van 4 mensen die buiten Caparis werk hebben gevonden.

Desondanks denken veel mensen nog steeds, dat als je uitkeringsgerechtigden maar hard genoeg aanpakt, zij vanzelf betaald werk zullen vinden.
In 2014 wordt iedereen (arbeidsgehandicapten en werklozen) gelijk. Dit betekent in de praktijk dat iedereen kan worden uitgebuit, hard moet werken en rond moet komen van de bijstand.

Volgens deze constructie is bovendien het minimumloon afgeschaft, de stelregel dat werk moet lonen, is overboord gegooid. Je zou bijna denken dat dit een perfect recept moet zijn om opstand te creëren. Helaas komen de slachtoffers van het huidige beleid tot nu toe nauwelijks in beweging.

De gemeente Smallingerland is een “pilotgemeente”. ik denk dat dit moet betekenen dat zij ook sturing geven, dat is niet het geval.Juist als voorloper zou de gemeente een signaal kunnen afgeven. Pilotgemeente , betekent voor het college in Smallingerland alleen maar dat zij nu al de draconische maatregelen kunnen invoeren die pas later in de rest van Nederland uitgevoerd gaan worden.

Buiten het feit dat hier sprake is van oneerlijke concurrentie, bedrijven die met Caparis samenwerken kunnen veel goedkoper produceren omdat zij de werknemers niet tot nauwelijks hoeven te betalen, is er ook een verkeerd signaal naar de arbeidsmarkt.
Waarom zouden werkgevers nog productiemedewerkers aannemen als zij dit werk ook (bijna) gratis kunnen laten doen?

Hierbij roep ik het College en de gemeenteraad op om een eind te maken aan dit project/traject.
Ik denk dat het duidelijk is dat geen van de groepen die het aangaat, beter wordt van deze gang van zaken.

Paul E. van Dijk