SP aan tafel met PvdA,CU en D66

1 april 2014

SP aan tafel met PvdA,CU en D66

De overwinning van de SP van 19 maart betaalt zich uit door een plaats aan de onderhandeltafel voor een nieuw college in Smallingerland. Samen met PvdA,CU en D66 moet de SP een sociaal programma in elkaar kunnen zetten. Dit is het oordeel van informateur Marco Florijn(PvdA).

Op maandag 31 maart werden door de informateur meerdere voorkeursvarianten aangedragen. Optie 1 is de bovengenoemde voorkeursvariant. "In onze voorbesprekingen met fractie en bestuur kwam de variant met PvdA, CU en D66 ook als logische keus voor een college naar voren"zegt fractievoorzitter Jos van der Horst. "Op deze manier kun je op de meest sociale wijze insteken op de taken die op de gemeente af komen" Hij doelt dan uiteraard op de overheveling van de jeugdzorg, de AWBZ, WMO en de invoering van de particiopatiewet. Bovengenoemde coalitie zou ook nog kunnen rekenen op de gedoogsteun van andere partijen volgens de informateur.

Optie 2 zou nog een plaats in kunnen ruimen voor het CDA in plaats van D'66. Optie 3 is de variant met de "oude" coalitie minus VVD en plus D66.

De komende weken zal door de partijen intensief met elkaar worden gesproken. Voor de fractie van de SP geldt: welk akkoord er ook uit komt, het zal eerst aan de ledenvergadering worden voor gelegd alvorens men in het college stapt. Mocht de SP al een wethouder leveren aan het nieuw te vormen gemeentebestuur dan betekent dit een primeur voor Fryslan.