SP: Beleidsplan is goede weergave collegeprogramma

5 november 2014

SP: Beleidsplan is goede weergave collegeprogramma

De behandeling van het beleidsplan, de begroting van de gemeente voor komend jaar, was een lange zit. Niet onbegrijpelijk, want de bezuinigen en de gevolgen voor de inwoners van onze gemeente, lagen nu open en bloot op tafel. Keuzes maken doet pijn. Geen kerstboom meer, het fietspontje over de Wijde Ee duurder, hogere hondenbelasting, bermen niet meer ecologisch gemaaid en de Hooidamsbrug minder vaak open. Maar ook meer fundamentele bezuinigingskeuzes werden besproken. Onderwerpen waar alle partijen, van links tot rechts een mening over hebben. In totaal zijn er een twintigtal amendementen en moties behandeld. Hierbij zaten ook voorstellen om tonnen uit de bezuinigen te halen, waarbij vaak een flinterdunne dekking werd gegeven. Bijvoorbeeld op de leefomgeving (zes ton) en bij de huishoudelijke hulp (negen ton). Ook de SP ziet en voelt de pijn.  "Moeilijke keuzes zijn noodzakelijk om sociaal beleid mogelijk te maken, waarbij niemand tussen wal en schip beland" aldus wethouder Jos van der Horst .

Fractievoorzitter Ramon Vos begon zijn betoog met de opmerking dat het jammer is dat onze terugkerende motie om de vergoeding voor raadsleden te verlagen, door landelijke wetgeving, niet meer mogelijk is. Alhoewel wij in het verleden hier nooit de handen voor op elkaar kregen, is de mogelijkheid om in eigen vlees te snijden een stuk kleiner geworden. Jammer, want dit had een structurele bezuiniging van bijna een ton kunnen opleveren. Dat wij als gemeenteraad toch een signaal geven volgt uit een bezuiniging van 35.000 euro op het eigen programma. De keuze van het college om deze opgave in zijn geheel bij de rekenkamercommissie neer te leggen, vindt de SP echter niet verstandig. Middels een amendement, waarvan de SP mede-ondertekenaar was, blijft het bedrag staan, maar neemt de gemeenteraad voor het eind van dit jaar een besluit over de precieze dekking binnen het eigen programma.

Ook wij maken ons zorgen over het hoge werkeloosheidspercentage in de gemeente. Dure re-integratie trajecten in het verleden hebben, gezien dit cijfer, maar weinig effect gehad. Door veranderingen binnen de sociale werkvoorziening en de Wajong zal de druk op onze sociale voorzieningen alleen maar toenemen. Een gemeentelijk leerwerkbedrijf kan hierin een grote rol spelen. Het wordt tijd om een andere weg in te slaan: “bestrijd de werkloosheid en niet de werklozen”.

De SP zag deze begroting vooral als een vertaling van ons collegeprogramma. Onaangenaam verrast waren wij dan ook over de paragraaf ‘economie’. Om meer banen te creëren zette de gemeente hierbij alleen in op het innovatiecluster, waarbij banen in de maakindustrie automatisch volgen. Dankzij de SP is in het collegeprogramma juist vastgelegd dat ook de maakindustrie een belangrijke losstaande pijler is van het beleid. Juist om banen te creëren die aansluiten bij het profiel van de werkzoekende in onze gemeente. Wij zien daarbij een grote rol voor het MKB. Een door de SP ingediend amendement om dit te repareren werd breed gesteund.

Ons tweede amendement was niet zozeer inhoudelijk, maar ging over de zorgvuldige woordkeuze bij het behandelen van gevoelige thema’s. Het geeft dan geen pas om bij de afbouw van de sociale werkvoorziening te spreken over liquidatie. Ons ingediende voorstel om dit te veranderen werd unaniem aangenomen.

De SP is wel blij met de vorderingen die onze gemeente maakt binnen de drie decentralisaties, het belangrijkste thema binnen het collegeakkoord voor de komende jaren.

Tijdens het debat dat volgde, werden alle moties en amendementen behandeld. De kosten voor kaartjes voor het pontje stijgen minder snel, we blijven bermen ecologisch maaien en ook blijft de brug even vaak open. Tevens gaf het college aan nog eens goed naar de lange termijn effecten van de bezuinigingen op de leefomgeving te zullen kijken. Ook moties om specifiek beleid te maken voor kinderen die in armoede opgroeien werden breed gesteund. Het paradepaardje van het CDA om de grondprijzen te verlagen (poging nummer duizend-en-één) haalde het ook deze keer niet. Het college had al toegezegd de kerstboom te behouden. De SP zag in het verleden geen heil in het kappen van een boom in de Ardennen, om deze vervolgens te verslepen naar de Lawei-rotonde en stemde desondanks tegen het amendement om de kerstboom te behouden. De oppositie had een grote kans om het parkeren op de koopavonden in december gratis te maken. Tijdens het debat was dit al geregeld. Zelfs GroenLinks was voor meer autoverkeer en het college nam de motie over. De indieners vonden het echter een goed idee om de motie alsnog in stemming te brengen. Hierbij sneuvelde deze en was het eerder behaalde succesje teniet gedaan.

Michiel Schrier