Daden en woorden

10 december 2017

Daden en woorden

De dagen tussen Sinterklaas en Kerst en oud en nieuw zijn bij uitstek geschikt om terug te kijken op het aan ons voorbij schietende jaar. De lichtjes van de kerstboom en de vuurpijlen van het oude naar het nieuwe jaar nodigen dan weer uit om vooruit te kijken.

We werken sinds 2014 met gebiedsteams. Deze teams moeten er voor zorgen dat de zorg dichter bij de mensen in de wijken en de dorpen georganiseerd wordt. De mensen en organisaties die georganiseerd zijn in deze teams doen hun stinkende best om in de veranderende wereld hun draai te vinden. Aan de andere kant wil je dat onze inwoners de teams steeds beter gaan vinden.

Langzaam zie je de verandering tot stand komen. Er zijn in deze collegeperiode heel wat heilige huisjes tegen de vlakte gegaan. Dat is ook nodig om te komen tot wat ik samen met dit college tot doel heb gesteld. Bij ons aantreden hebben we gezegd dat er niemand tussen wal en schip terecht zou komen in onze gemeente.

Ook moet niet vergeten worden dat we de grootste operatie op het gebied van zorg en welzijn mee maken sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat vraagt nogal iets van een organisatie als de gemeente maar ook van de verantwoordelijk bestuurders en maatschappelijke organisaties.

Ik ben een man van daden én woorden, in die volgorde. De afgelopen drie en driekwart jaar als wethouder, leert mij echter dat er heel veel woorden uitgesproken moeten worden om tot de juiste daden te komen. Soms is de stroperigheid in de overleggen voelbaar. Wat me dan op de been houdt is dat ik de omstandigheden van mensen kan verbeteren. Mensen hebben vaak het gevoel dat ze gestuit worden door een ondoordringbaar web van regels en verordeningen. Die "rechtmatigheidsmanie" wil ik blijvend uitbannen en mens en maatwerk voorop stellen.

Fijne feestdagen gewenst!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.