Jaarverslag 2004 SP Afdeling Smallingerland

17 januari 2005

Jaarverslag 2004 SP Afdeling Smallingerland

In het jaar 2004 zijn de volgende zaken in onze afdeling aan de orde geweest:

Bestuursbijeenkomsten en andere zaken:
Elke maand, of zoveel vaker als nodig was, kwam het algemene bestuur bijeen. Tijdens deze bijeenkomsten, werden tal van reglementaire en organisatorische zaken behandeld. En uiteraard werden ook de zaken, die hieronder vermeld worden voorbereid en afgehandeld en kwam eveneens het fractiewerk aan de orde, meestal in de vorm van een verslag. De fractie wordt bijgestaan door een steungroep. Waar nodig heeft het bestuur mensen terzijde gestaan, of hierbij de fractie ingeschakeld. Andere zaken, die daarvoor in aanmerking kwamen, zijn ter afwerking aan de fractie toegezonden of gemeld. Zonodig werd externe hulp ingeschakeld. Tijdens de rit namen een paar bestuursleden om medische en/of persoonlijke redenen afscheid nemen van het bestuur. Het betreft Anja Walter (tijdelijk), Peter Vos en Marten Bloksma. Anja Walter maakt nog wel deel uit van de werkgroep Zorg en heeft daarin veel werk verzet. Peter Vos nam deel aan de bijeenkomsten van de steunfractie, terwijl Marten Bloksma zich jarenlang sterk heeft gemaakt voor de partij en de afdeling en daar zijn sporen in heeft verdiend. We willen hen hierbij nog van harte bedanken voor hun inzet. (Anja heeft inmiddels te kennen gegeven weer herkiesbaar te zijn.) Door het afdelingsbestuur zijn enkele werkgroepen ingesteld. Dit betreft de werkgroepen “Zorg/Ouderenplatform” (die meerdere acties heeft gehouden, die met de zorg te maken hebben) en “Nieuwe Kansen Grijpen”. De laatste werkgroep heeft de leden in de gemeente Smallingerland persoonlijk benaderd om te inventariseren of hieronder belangstelling is om actief te worden voor de afdeling/partij. De resultaten zijn bemoedigend.

Acties

(Willekeurige volgorde): Door de afdeling en/of de (leden)werkgroepen en soms individuele leden zijn de volgende acties/activiteiten gehouden of is er aan deelgenomen: Demonstratie 2 oktober, Container Cleaning Nederland, verspreiding zweeftreinkrant, verspreiding huis-aan-huiskranten, verspreiding afdelingskrant(en), acties en activiteiten van de ledenwerkgroepen, Europese Verkiezingen, actie tegen de kokkelvisserij, aandacht knelpunten voor fietsers, demonstraties tegen uitzetbeleid, aandacht voor verkeersveiligheid Drachten Het Noord (+ motie in de raad), uitdelen folders bij de poort van Philips, No Claim-No Way (meerdere keren), andere ziekenfondsacties, Actie tegen hogere bijdrage in de thuiszorg, , SP -enquête bij Bertilla, consumentenonderzoek over de gevolgen van de invoering van de Euro, actie tegen het personeelsbeleid van de Aldi, fakkeldemonstratie Waddenzee, Corporatie Holding Friesland .

Bijeenkomsten

Door de afdeling zijn enkele openbare bijeenkomsten georganiseerd, o.a. in samenwerking met het partijbestuur: Zo kwam Jan Marijnissen in september in Surhuisterveen. De werkgroep Zorg heeft een bijeenkomst met ouderen gehad, terwijl de afdeling in oprichting “Noordoost Fryslan” een jaarvergadering heeft gehouden. De ledenwerkgroepen hadden ook hun regulieren bijeenkomsten.

Werkgroepen in de gemeenten, die onder onze afdeling vallen en andere werkgroepen:
De ledenwerkgroep “Achtkarspelen en Kollumerland” is toegelaten op de partijraad als afdeling in oprichting ”Noordoost Fryslân” en gaat nu richting zelfstandige afdeling. Opsterland is een zelfstandige afdeling geworden en maakt dus niet meer deel uit van de afdeling Smallingerland. In Ooststellingwerf is nu ook een werkgroep gevormd. In Tytsjerksteradiel is een begin gemaakt met een ledenwerkgroep. In Boarnsterhim lukt het nog niet, maar dat komt nog wel.

Scholing

Frans Baron heeft deelgenomen aan de cursus voor penningmeester en Sjouke van der Heide en René Geertsma namen deel aan de cursus voor webmasters. De afdeling heeft dit jaar weer een scholingscursus voor (nieuwe) bestuursleden en werkgroepleden gehouden. Frans Baron en Sjouke van der Heide hebben deelgenomen aan de cursus afdelingscommunicatie. Verder gaan een aantal mensen deelnemen aan de cursus Lokale Politie i.v.m. de raadsverkiezingen van 2006

Regio-overleg, partijraad en congres

Door de voorzitter en de fractievoorzitter is deelgenomen aan het regio-overleg (1 keer per 6 weken) en bezocht de afdelingsvoorzitter de bijeenkomsten van de partijraad (1 keer per 3 mnd). Uiteraard bezochten onze afgevaardigden de regioconferenties (2 keer per jaar) en namen we deel aan meerdere partijbijeenkomsten.