Nieuws van SP Afd. Smallingerland (januari 2005)

31 januari 2005

Nieuws van SP Afd. Smallingerland (januari 2005)

Onze afdeling telt op dit moment 347, nu de leden van Tytsjerksteradiel er bij gekomen zijn en er natuurlijk ook weer ledenwinst was. De rechtstreekse benadering van de leden in de gemeente Smallingerland is afgerond en kan een succes genoemd worden. Heel veel leden hebben positief gereageerd. Zes leden gaan deelnemen aan een cursus voor belangstellenden voor de gemeenteraad. Later in het jaar volgt er nog een dergelijke cursus en daar zijn al 3 belangstellenden voor, terwijl ook nog wordt bekeken, of dat er meer kunnen worden.

Verder ontwikkelt het afdelingsbestuur de komende maanden plannen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2006: verkiezingsprogramma, groslijst, kandidatenlijst, campagne, enz.
De afdelingskrant is verspreid met voor een deel ook de landelijke SP-krant. Deze SP-krant is ook in Noordoost Fryslân en Ooststellingwerf verspreid.
Op de laatstgehouden partijraad is de afdeling Noordoost Fryslân als zodanig toegelaten. Op 17 januari werd de jaarvergadering gehouden, waarover jullie de volgende keer ongetwijfeld meer zullen lezen.
In de afgelopen tijd heeft de fractie o.m. aandacht besteed aan de verordeningen KWB, Ruimte, infrastructuur en milieu, uitbreiding gemeentehuis, brede school in de Folteren. Na de zomervakantie zal het verkeersplan (Smallingerland) geëvalueerd worden.
Er is een werkgroepje gevormd, dat de berichten over ontslagen van mensen met een ID-baan zal onderzoeken en de fractie zal hier ook nader naar informeren. Zonodig zal actie worden ondernomen. In verband met de actie tegen de huurverhogings-plannen zijn 4000 flyers besteld, die zullen worden verspreid. Op 12 januari is er een bijeenkomst van de zorggroep geweest. Daarover later meer. De webmasters gaan verder met het inrichten van de website conform de nieuwe instructies.

Voor het jaar 2005 zijn de volgende (gerectificeerde) vergaderdata voor het afdelingsbestuur vastgesteld (onder voorbehoud): 14/2 – 14/3 – 18/4 – 17/5- 13/6 – 4/7 – 12/9 – 10/10 – 14/11 – 12/12. Belangstellende leden zijn hierbij ook van harte welkom om mee te praten, adviezen te geven en punten aan te dragen.

HIERBIJ FELICITEERT DE BASISAFDELING SMALLINGERLAND DE WERKGROEP NOORDOOST FRYSLAN MET DE STATUS VAN AFDELING IN OPRICHTING. WE WENSEN JULLIE ALLE MOGELIJKE SUCCES TOE EN HOPEN OP EEN VRUCHTBARE SAMENWERKING!

VAN AFDELING IN OPRICHTING/WERKGROEPEN:

Afdeling in oprichting Noordoost Fryslân:

We zijn toegelaten als afdeling in oprichting En zijn daar best wel blij mee en trots op en we zijn van plan om er iets goeds van te maken, zodat we over een half jaar een eigen afdeling zullen worden.
De afdeling in oprichting heeft zich de afgelopen tijd bezig gehouden met een aantal onderwerpen die in de eigen omgeving in de belangstelling staan. Zo is er een werkgroep gevormd, die zich bezig houdt met de afluisterschotels in Burum. Op een informatieavond over woningbouw etc. in Surhuisterveen zijn door ons enkele kritische vragen gesteld over grondvervuiling. Dit is in de pers goed overgekomen. Ook de WIW/gesubsidieerde arbeid blijft de afdeling i.o. bezighouden en hiervoor wordt een voorstel gemaakt. Verder houdt een paar leden het jongerenbeleid nauwgezet in de gaten, terwijl de dreigende sluiting van SG Piter Jelles ook de aandacht heeft. We wachten de ontwikkelingen m.b.t. het Nationaal Landschap waar de gemeente Achtkarspelen eventueel voor een groot gedeelte onder zal vallen in de gaten en zullen zonodig hier op in spelen. De afdeling i.o. is slecht te speken over de wijze van beantwoorden (of juist niet) van vragen door de gemeente Achtkarspelen en zal hier nader op terug komen. Kollumerland worden raadsvergaderingen nu, evenals in Achtkarspelen, ook regelmatig door de SP bijgewoond en waar nodig zal worden gereageerd op zaken, die voor de inwoners van belang zijn. De eigen afdelingskrant is klaar en wordt de komende maand uitgebreid in de gemeenten Kollumerland en Achtkarspelen verspreid. Verder is de afdeling i.o. van mening, dat de gemeenten de kosten voor de ID-kaart voor de minima, zoals AOW –ers en bijstandsgerechtigden voor hun rekening moeten nemen. De volgende werkgroep- vergadering staat gepland.Voor nadere informatie: noordoostfryslan@sp.nl

Werkgroep Ooststellingwerf:

De werkgroep Ooststellingwerf gaat z’n gangetje. Wij hebben wat langlopende kwesties onder de loep – WWB, het plaatsen van enkele reusachtige windturbines in de gemeente, het ‘verschonen’ van de verouderde ledenlijst, Container Cleaning Nederland (CCN), de geplande sluiting van zwembad De Boekhorst – waarin wat vooruitgang is al bereikt.
1.Ledenlijst: bijna klaar. Wij hebben zeker 38 leden in Ooststellingwerf plus 3 onduidelijke gevallen. Wordt vervolgd…
2. Zwembad: mede dankzij de inzet van partijleden is de beslissing om te sluiten op z’n kop gezet!
3. CCN: nieuwe (dramatische!) ontwikkelingen verwacht voor het eind van de maand.
4.Windturbines: nogal gecompliceerd – technisch. Binnenkort bijeenkomst met GL om de krachten te bundelen.
5.WWB: weten wij nog niet.
Het nieuwe jaar werd ingeleid met een gezellig etentje voor het bestuur-ad-interim (op eigen kosten: heeft de SP niets gekost!) waarover iedereen heel positief was. Voor herhaling vatbaar. Zodoende hebben wij ook onze eerste zes maanden als werkgroep mogen vieren.Voorwaarts!

Michael Collins
vz werkgroep Ooststellingwerf