Nieuws van SP Afd. Smallingerland (maart 2005)

31 maart 2005

Nieuws van SP Afd. Smallingerland (maart 2005)

We kunnen een beroep doen op steeds meer actieve leden. Het aantal bezorgers van de Tribune en vaste folderaars is toegenomen, evenals het aantal leden van de werkgroepen. We zijn hier heel gelukkig mee.
De Werkgroep Zorg bestaat grotendeel uit werkers in de zorg, die uit eigen ervaring kunnen meepraten over de alsmaar toenemende problemen in de gezondheidszorg. Maar ook anderen zijn van harte welkom. Deze werkgroep wil een “roodboek” schrijven over hun eigen ervaringen in de zorg.

Er is besloten om de Ondernemingsraden van de zorginstellingen in onze regio op te roepen om het manifest tegen de Marktwering in de Zorg te ondertekenen. We vragen de Ondernemingsraden ook om binnen hun instellingen zoveel mogelijk collega’s te vragen het manifest te ondertekenen. We zijn van plan om samen met andere afdelingen in Fryslân een discussiebijeenkomst te organiseren over dit onderwerp. Er zijn door bewoners en hun kinderen een aantal klachten geuit over de verslechterende zorg in Verzorgingshuis De Wiken. Wij blijven dit kritisch volgen, evenals de ontwikkelingen rond de dokterswacht.
Er hebben zich een paar belangstellenden gemeld voor de Werkgroep Verkeer en voor de Werkgroep Huisvesting. Helaas is de belangstelling te klein om twee werkgroepen op starten. Daarom proberen we nu om één Werkgroep Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Verkeer te gaan vormen. Op die gebieden zijn er regelmatig problemen (zowel landelijk als gemeentelijk) die onze aandacht vragen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijnende tekort aan betaalbare huurwoningen, de forse stijging van de WOZ waarden, de ongebreidelde groei van Drachten ten koste van de omliggende dorpen en de beroerde verkeerssituatie voor fietsers en voetgangers. We hopen dat de nieuwe werkgroep zich hier voor gaat inzetten.
De deelnemers aan de cursus Lokale Politiek hebben op 21 februari de vergadering bijgewoond van de Raadscommissie Samenleving en Zorg. De voorbereidende vergadering van de (steun)fractie is ook door de cursisten bijgewoond.. Voor een aantal van hen is dit een stap verder in de kennismaking met de gemeentepolitiek
De openbare vergaderingen van fractie met het bestuur vinden plaats in het gemeentehuis (achteringang). Deze vergaderingen beginnen om 19.30 uur. Belangstellende leden zijn van harte welkom. E-mail: smallingerland@sp.nl.

Roel Akkerman,
Voorzitter SP Afd. Smallingerland.