Nieuws van SP Afd. Smallingerland (juni 2005)

30 juni 2005

Nieuws van SP Afd. Smallingerland (juni 2005)

De afdeling Smallingerland bestaat niet alleen uit leden in de gemeente Smallingerland, maar ook uit leden uit een aantal omliggende gemeenten. In sommige gemeenten is het aantal leden (nog) niet toereikend om een zelfstandige afdeling te mogen hebben.

Deze maand heeft de afdeling Noord Oost Fryslân (Achtkarspelen en Kollumerland) de status gekregen van zelfstandige afdeling. Wij willen hen daarmee van harte feliciteren. In korte tijd zijn ze er in geslaagd om zich goed op de kaart te zetten. De afdeling heeft verschillende subgroepen die zich ondermeer bezig houden met natuur en milieu, verkeer en veiligheid, minima, jongeren, landbouw en wonen. Ook hebben ze veel aandacht gekregen met hun activiteiten tegen de plannen van defensie m.b.t. afluisterschotels in Burum.

De afdeling Noord Oost Fryslân laat een geheel eigen gezicht zien in twee gemeenten waar tot nu toe nog geen politieke partij was links van de PvdA. De bevolking heeft hier behoefte aan en hun initiatieven worden dan ook enorm gewaardeerd.

Ook de ledenwerkgroep Ooststellingwerf is heel goed bezig. Deze groep is in juni 2004 gestart en bestaat nu dus precies een jaar. In dat jaar hebben ze al veel van zich laten horen. Ze hebben regelmatig de pers gehaald met hun acties tegen Container Cleaning Nederland. Ook is er mede dankzij hun inspanningen een volksraadpleging geweest over de windturbines langs de N381 tussen Oosterwolde en Appelscha. De samenwerking met andere lokale partijen verlopen goed. We hopen dat Ooststellingwerf binnen een of twee jaar voldoende (actieve) leden heeft om een zelfstandige afdeling op te starten.

Ook de gemeenten Tytsjerksteradiel en Boarnsterhim horen bij onze afdeling. De leden in Tytsjerksteradiel zijn de afgelopen maanden telefonisch gevraagd of ze belangstelling hebben voor een ledenwerkgroep. Maar er blijkt nog onvoldoende animo te zijn. Ook in Boarnsterhim is nog te weinig belangstelling. Maar de SP is een groeiende partij. Dus we blijven hoop houden dat de activiteiten in deze beide gemeenten ook van de grond zullen komen.

Roel Akkerman,
Voorzitter SP Smallingerland.