Nieuws van SP Afd. Smallingerland (juli-aug 2005)

31 augustus 2005

Nieuws van SP Afd. Smallingerland (juli-aug 2005)

Vanwege de inlevertermijn van de kopie was het helaas niet mogelijk om in het inlegvel van juni stil te staan bij het referendum over de Europese grondwet. Terwijl wij nog wel zo’n gigantisch succes hebben behaald!
Ook in Smallingerland hebben wij er keihard aan getrokken. Ieder zaterdag en elke donderdagavond (koopavond) heeft er een groepje SP-ers in het centrum gestaan om de voorbijgangers aan te spreken. Het was onze bedoeling om de mensen te overtuigen “NEE” te stemmen. Maar dat was meestal niet eens nodig. “Wy binne der op tsjin”, kregen we heel vaak te horen.

Mensen knoopten soms hele gesprekken met ons aan. Over het afbraakbeleid van Balkenende en zijn trawanten. Of over hun eigen belabberde situatie. Het is schrikbarend om te beseffen hoeveel onvrede en leed er de laatste jaren onder de mensen ontstaan is. Veel mensen beschouwen de SP als een bondgenoot in hun strijd tegen het onrecht.
Dat bleek ook toen we op 9 juli weer in het centrum van Drachten stonden. Ditmaal in het kader van de UPC gelden. De mensen werd gevraagd hoe het geld dat de gemeente van UPC zal ontvangen om de steeds maar stijgende kabeltarieven te compenseren, volgens hen besteed zou moeten worden.
Maar liefst 48 % van de ondervraagden vulden in dat het geld( 6 jaar lang 125.000,=) besteed zou moeten worden aan lastenverlichting voor mensen met een minimum inkomen. Voorts was 23% voor het laten rijden van een uitgebreide versie van de servicebus. Er werden ruim 250 mensen ondervraagd. Ook ditmaal bleek dat de reacties van het publiek in Drachten overweldigend waren. "Eindelijk wordt naar onze mening gevraagd " was een veelgehoorde kreet. "
Wij zijn de enige partij die zich zo vaak op straat laat zien. Dat wordt enorm gewaardeerd. De SP onderscheidt zich doordat wij oog en oor hebben voor de mensen. En dat wekt vertrouwen.