SP Smallingerland in actie tegen het nieuwe zorgstelsel (Persbericht)

22 oktober 2005

SP Smallingerland in actie tegen het nieuwe zorgstelsel (Persbericht)

De SP is een landelijke protestactie begonnen tegen het nieuwe zorgstelsel, dat op 1 januari wordt ingevoerd. Artsen zijn tegen, patiƫnten zijn tegen, de bevolking is tegen en toch dendert de kabinetstrein van het nieuwe zorgstelsel gewoon door.

We roepen het kabinet op alsnog af te zien van invoering van dit nieuwe zorgstelsel.
Iedereen, arm of rijk, gaat vanaf 1 januari dezelfde hoge premie betalen. Er komt marktwerking in de zorg. Ziekenhuizen en artsen moeten onderling concurreren en de zorgverzekeraars gaan op de stoel van de arts zitten. Het stelsel is ingewikkeld, bureaucratisch en vooral niet sociaal.
Maandag 24 oktober gaat de afdeling Smallingerland van start. Alle huisartsen, apothekers, fysiotherapeuten en tandartsen zullen benaderd worden met de vraag of zij bereid zijn mee te werken. De bedoeling is dat er in iedere wachtkamer Noodrem kaarten komen te liggen. Daarnaast zullen er ook kaarten worden uitgedeeld in het centrum van Drachten. Op die kaarten kunnen mensen de oproep ondertekenen om af te zien van de invoering van de zorgverkeringswet.