SP betreurt passage in afdelingskrant. (Persbericht)

7 december 2005

SP betreurt passage in afdelingskrant. (Persbericht)

In de onlangs verschenen jaarkrant van de SP Smallingerland staat een artikel waarin deze partij haar bezorgdheid uitspreekt over het nieuwe zorgstelsel.
Dit artikel is geïllustreerd door een foto van een ANWB-bord dat verwijst naar het Drachtster ziekenhuis Nij Smellinghe.

foto bordje Hospitaal
Het onderschrift bij deze foto luidt: “De H op de bordjes van Nij Smellinghe staat straks niet meer voor 'Hospitaal' maar voor 'hulpeloos' en 'hopeloos'”,
Naar aanleiding van deze publicatie heeft de directeur van Nij Smellinghe, de heer Cees Meijer, contact gezocht met de lokale SP afdeling. Volgens de heer Meijer kan deze tekst worden opgevat als negatieve beeldvorming omtrent het ziekenhuis.
Hoewel dit volstrekt niet de bedoeling is geweest, kan de SP begrip opbrengen voor dit standpunt. De afdeling hecht er dan ook veel waarde aan om dit misverstand recht te zetten. De SP Smallingerland is geenszins van mening dat Nij Smellinghe hulpeloos of hopeloos is. Integendeel, Nij Smellinghe behoort tot de top van de Nederlandse ziekenhuizen, zoals verschillende onderzoeken ook hebben aangetoond. De SP feliciteert het ziekenhuis met de verkiezing als beste ziekenhuis van Nederland in Netwerk van oktober 2005.
Er is gekozen voor een foto van Nij Smellinghe omdat het ziekenhuis de grootste zorgaanbieder in deze regio is. De SP twijfelt beslist niet aan de kwaliteiten van het ziekenhuis, maar vreest dat de zorg sterk onder druk komt te staan als gevolg van het nieuwe zorgstelsel. De partij heeft dit willen illustreren door middel van de betreffende foto met onderschrift. Ook op andere manieren blijft de SP ageren tegen de invoering van het nieuwe zorgstelsel.
Overigens deelt directeur Meijer de ongerustheid over het nieuwe zorgstelsel. Maar hij vreest dat er door de tekst onder de foto een verkeerde indruk kan ontstaan.
De heer Sikke Huitema, gemeenteraadslid en secretaris van de SP Smallingerland, heeft de heer Meijer inmiddels medegedeeld dat de SP nooit de intentie heeft gehad om Nij Smellinghe in een kwaad daglicht te plaatsen. Middels dit persbericht hoopt de SP ieder mogelijk misverstand te hebben weggenomen.