Drachten aan het spoor

18 april 2006

Drachten aan het spoor

Afgelopen donderdag viel het doek voor de Zuiderzeelijn. De snelle spoorverbinding tussen Amsterdam, langs de A6 en A7 over Drachten naar Groningen is in de ogen van het kabinet te duur. Maar als je dan denkt dat de mede-initiatiefnemer Hans Alders de handdoek in de ring gooit dan heb je het mis. Onverminderd enthousiast rebbelde hij donderdagavond in het Abe Lenstra stadion voort over hogesnelheidstreinen (en de superbus!) en gaat hij aantonen dat het wel uit kan. Het echec met de Betuwelijn is hij blijkbaar vergeten. Voor onze regio is het verstandig om het hele project zo snel mogelijk te vergeten en de kaarten te zetten op een normale spoorverbinding tussen Heerenveen, Drachten en Groningen.

Deze wordt begroot op 695 miljoen euro. Er is nu 2.73 miljard beschikbaar voor de economische ontwikkeling van het noorden, enige restrictie van rijkswege is dat de regio een derde van het bedrag zelf moet ophoesten. Waarom de aanwezige bestuurders allemaal pleitten voor de snelle verbinding is mij een raadsel. Via het gewone spoor doe je er van Amsterdam naar Groningen slechts 3 kwartier langer over. Het gewone spoor langs Drachten betekent niet alleen dat onze gemeente ontsloten wordt en een snellere toegang heeft tot de economisch aantrekkelijke regio’s maar het kaartje is ook nog eens betaalbaar.

Jos van der Horst