Onderhandelingen?

18 april 2006

Onderhandelingen?

Nadat de roes van de verkiezingswinst was weggeëbd kwam het besef dat de oppositie 3 zetels heeft verloren. Ondanks het verlies van het CDA en het verdwijnen van D66, kwamen de collegepartijen gezamenlijk op maar liefst 22 van de 31 uit. Voor veel partijen was dat aanleiding om hun verlies maar te wijten aan de landelijke trend. De kiezer zou tegen het kabinet Balkenende gestemd hebben. Een nogal makkelijke manier om het probleem vooral niet bij zichzelf te zoeken. Natuurlijk had de SP spotjes op radio en TV, maar wij hebben geen landelijk kopstuk naar Smallingerland gehaald zoals het CDA met Donner en toch hebben niet wij, maar zij de verkiezingen verloren.

Wat ons betreft was de uitslag duidelijk, de 2 meest rechtse partijen uit het college hebben verloren en daarom wil de kiezer een sociaal college. Dat was mogelijk en dat was dus ook onze inzet. Als één van de weinige partijen gingen we met een helemaal geopend vizier de college onderhandelingen in met als doel een coalitie te vormen met de PVDA en de ChristenUnie. Daarbij hadden we een aantal ononderhandelbare punten, namelijk minimaal 25% sociale woningbouw, inkomensondersteunende maatregelen voor iedereen tot 120% van het sociaal minimum en geen nieuwe geldverslindende prestigeprojecten. Het geld dat daar mee gemoeid is kan veel beter besteedt worden aan sociaal beleid. De gemeente krijgt er in de loop van dit jaar een enorm takenpakket bij van Den Haag in de vorm van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en dat legt de verantwoordelijkheid voor allerlei zorgtaken bij de lokale overheid en daarvoor moeten voldoende middelen beschikbaar zijn.

Samen met het CDA en de ChristenUnie kregen we een uitnodiging van de PvdA om verder te komen praten. Dat hebben we niet lichtzinnig aangepakt. In de boeken hebben we €10 miljoen boven water getoverd om onze plannen financieel te onderbouwen. Ook de SP wil een sluitende begroting, alleen zijn we er op tegen dat de gemeente winst maakt zoals de afgelopen jaren het geval is geweest.

Maar viel er wel wat te onderhandelen? Nou, nee. Naar aanleiding van de eerste gespreksronde heeft de PvdA een notitie gemaakt als opzet voor een nieuw collegeprogramma en daarin zagen we niks van onze voorstellen terug. Het was meer van hetzelfde, een voortzetting van het vorige collegeprogramma met zelfs een nieuw prestige project, een meer bij Oudega. Daarom kregen wij het gevoel dat de SP gebruikt werd om het CDA wat inschikkelijker te laten zijn ten opzichte van de PvdA. Zo werkt het dus niet en daarom hebben we de eer aan onszelf gehouden en hebben we de stekker uit de onderhandelingen getrokken.

Petra Kramer