Uit de Raad

29 juni 2006

Uit de Raad

Hierbij infomeert de SP fractie u over een aantal onderwerpen welke in de raadsvergadering van 29 juni 2006 aan de orde zijn geweest. Het armoedeamendement is een logisch gevolg van de actie die de SP Smallingerland onlangs heeft gevoerd.

Amendement (armoedebeleid-reserve)

Constaterende dat onze gemeente sinds kort een voedselbank kent en dat daarmee aangetoond is dat het armoedebeleid gefaald heeft willen wij een en ander wijzigen in het gemeentelijke armoedebeleid. We zijn blij met de structurele extra investering van €135.000 maar vinden dit te weinig en bovendien vinden we dat het verkeerd wordt aangewend. Door deze gelden te besteden middels de bijzondere bijstand kan de gemeente weliswaar koelkasten vertrekken aan de minima, maar geen voedsel en uit een lege koelkast kun je niet eten.

De SP fractie stelt daarom de volgende wijzigingen aangaande het armoedebeleid voor:

1. De extra rijksuitkering van €135.000 wordt gestort in een aparte armoedebeleid-reserve.
2. De afgeboekte €400.000 van de WVG-reserve wordt ook toegevoegd aan bovengenoemde armoedebeleid-reserve.
3. De chauffeur wordt geschrapt en de €21.000 wordt overgeboekt naar de armoedebeleid-reserve.

Voorts vragen wij de Raad en het College om mee te denken naar het zoeken van een manier waarop de armoedebeleid-reserve besteed kan worden. Zelf denken we in de richting van de Peije-pas, een kortingspas die gratis verstrekt wordt aan de minima en die te koop is voor iedereen met een inkomen vanaf 140% WML. Deze pas moet niet alleen korting geven bij winkels en bedrijven die mee willen werken aan dit initiatief maar moet minima ook de mogelijkheid bieden om in aanmerking te komen voor een zogenoemde geld terug regeling.

Motie (mbt artikel 212 van de Gemeentewet)

De Gemeenteraad in vergadering bijeen op 29-6-2006,

Gegeven dat veel gemeenten hun financiële verordening, gelet op artikel 212 van de Gemeentewet opnieuw onder de loep nemen en dat de VNG als hulpmiddel daarbij op 14 juni jl een nieuwe publicatie heeft uitgegeven.

Constaterende dat:
1. De vrije bestedingsruimte in de financiële verordening van de gemeente Groningen €50.000 bedraagt.
2. De vrije bestedingsruimte in de financiële verordening van de Gemeente Heerenveen €10.000 bedraagt.
3. De vrije bestedingsruimte in de financiële verordening van de Gemeente Assen €0 bedraagt.
4. De vrije bestedingsruimten van respectievelijk €5.000.000 en €1.000.000 in de financiële verordening van Smallingerland hiermee vergeleken wel heel erg hoog zijn.

De Raad spreekt uit dat de verordening aanpassing behoeft, in elk geval van artikel 7, en verzoekt het college om voor de eerste raadsvergadering na de zomer een voorstel hiertoe aan de raad voor te leggen.

Motie (cultuur)

De Gemeenteraad in vergadering bijeen op 29-6-2006,

Overwegende dat de Raad budgetrecht heeft en constaterende dat als de Raad akkoord gaat met 1 programma voor cultuur de Raad vervolgens geen enkele invloed meer heeft op hoe de middelen in de cultuurpot verdeeld worden onder de verschillende producten zoals de Lawei, Meldij, Induna, etc.

Spreekt uit dat het programma cultuur uitgesplitst moet worden naar verschillende programma's voor ieder cultuurproduct en verzoekt het college om voor de eerste raadsvergadering na de zomer te komen met een voorstel waarin uiteengezet wordt hoe zij de verdeling van de nu gereserveerde middelen onder de verschillende programmas voor zich ziet.

Motie (cultuurprijs)

De gemeenteraad in vergadering bijeen op 29-6-2006,

Overwegende dat:
1. Kunst en cultuur slechts bestaan bij voldoende deelname aan de basis. Dus door stimulering van de amateurs op cultureel gebied.
2. Een kunst- en cultuurprijs hiervoor een uitstekend middel vormt.

Spreekt uit dat:
Er een budget van €10.000 gereserveerd dient te worden voor een kunst- en cultuurprijs met verschillende categorieën zoals beeldende kunst, literatuur en muziek en dat alleen amateuristische beoefenaars van deze vormen van kunst en cultuur hiervoor in aanmerking kunnen komen en verzoekt het college de uitreiking van deze prijs te organiseren.

En gaat over tot de orde van de dag,

De SP fractie Smallingerland,
Frans Baron