SP is tegen de WMO als bezuinigingsoperatie.

19 september 2006

SP is tegen de WMO als bezuinigingsoperatie.

Maandag 18 september besprak de commissie Samenleving en Zorg de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Die wet betekent dat de gemeente verantwoordelijk gaat worden voor het leveren van onder meer huishoudelijke hulp. Om u een idee te geven hoe belangrijk de WMO is, vanaf volgend jaar is 40% van het gemeentefonds bestemd voor de uitvoer van de WMO.

Dat alleen al zou reden genoeg moeten zijn voor de gemeente om vooral niet overhaast te werk te gaan met de invoer van de WMO. Helaas is het tegendeel het geval. Wethouder Rozema heeft zonder tussenkomst van de Raad de trein alvast in gang gezet en roept nu dat die niet meer te stoppen is. De Raad lijkt dat te gaan pikken. Met uitzondering van de ChristenUnie en uiteraard de SP was er nergens een echt kritische noot te horen. De rest vindt het alleen maar jammer dat de wethouder noch de burger, noch de Raad serieus lijkt te nemen. De PvdA bijvoorbeeld maakt zich vooral zorgen over de invoeringsnotitie, die had wel beter gekund. Alsof iemand er wat van gaat merken hoe mooi of leesbaar ambtelijke stukken zijn. Het enige dat wat ons betreft telt is hoe een wet uitpakt voor mensen.

In 2004 is de projectgroep Implementatie WMO opgericht. Deze groep vertegenwoordigt een twintigtal belangenorganisaties maar de wethouder weigert vooralsnog om hen als gesprekspartner te erkennen. Dat terwijl de staatssecretaris de gemeenten op het hart gedrukt heeft om vooral zorg te dragen voor een goede betrokkenheid van de burgers bij de invoer van de WMO.

Volgend jaar moet een overgangsjaar worden, de wethouder heeft toegezegd dat niemand die nu aanspraak maakt op de AWBZ of de Wvg er in 2007 op achteruit zal gaan. De SP betwijfelt dat, maar we zullen hem er met veel plezier aan houden. Als enige partij hebben wij in Den Haag tegen de WMO gestemd. Als onze wijzigingsvoorstellen in de volgende Raadsvergadering niet worden aangenomen dan zullen we dat ook in Smallingerland doen. De WMO is namelijk de zoveelste bezuiniging die het kabinet Balkenende ons heeft gebracht. Op korte termijn zal het een besparing opleveren maar op de lange termijn brengt de WMO een verslechtering van de zorg, vermindering van de werkgelegenheid, meer bureaucratie en vooral hogere kosten met zich mee.

Petra Kramer,
Raadslid van de SP in de gemeenteraad van Smallingerland
en commissielid Samenleving en Zorg (SaZo).