Uit de Raad

6 oktober 2006

Uit de Raad

Hierbij infomeert de SP fractie u over een aantal onderwerpen welke in de raadsvergadering van 3 oktober 2006 aan de orde zijn geweest.

Allereerst stonden de mondelinge vragen op het programma van deze bewogen vergadering.
Ook de SP stelde bij monde van Petra Kramer vragen over de betaling van de kinderopvang. De voorzitter vraagt de raad om in het vervolg iets uitgebreider informatie aan de wethouder te verschaffen zodat er ook direct een antwoord kan komen. De vragen worden nu schriftelijk beantwoord.

Als plaatsvervangend voorzitter van de raad werd Sjoukje Akkerman (PvdA) bij acclamatie gekozen, zij was de enige kandidaat. Na deze verkiezing vond de beëdiging van de commissieleden, zijnde niet raadsleden plaats. Dus nu zijn Michiel Schrier en Ramon Vos namens de SP officiële raadscommissieleden.

Vervolgens het onderwerp waar het om draaide, de WMO:
Helaas kon Petra niet de 22 amendementen indienen waar ze zoveel werk van had gemaakt. Ondanks het feit dat elk amendement behoorlijk steekhoudend was, werden ze achteloos terzijde geschoven. De wethouder werd niet aangesproken door de meerderheid van de fracties ondanks het feit dat er in de commissie forse kritiek was geuit. Alleen Groen Links heeft zijn ongenoegen geuit, welke door de SP werd gesteund en daardoor hoefde de eigen voorbereide motie van ongenoegen niet ingediend te worden.
Petra gaat samen met Groen Links de toezeggingen van de wethouder op met name het gebied van burgerparticipatie scherp volgen. Belangrijk is nu om deze amendementen te blijven gebruiken om in de commissie de verordening alsnog trachten te verbouwen. Een inderhaast in elkaar geknutselde motie met als strekking dat niemand er onder de WMO op achteruit zou gaan werd wel aangenomen. Toch een succesje en de krant gehaald met het record aan amendementen ( Gehoord en Gezien LC 4/10/2006).

Uitbreiding AZC:
Bijna emotioneel deed burgemeester Bert Middel een oproep naar de raad om, naar aanleiding van het voorstel het AZC uit te breiden met 200 plaatsen, vooral naar de menselijke aspecten te kijken. De burgemeester heeft samen met zijn Friese collega's afgesproken, dat de lijn van Den Haag niet gevolgd wordt.
Dat betekent dat er in Friesland geen kind uit gezet wordt en hun ouders ook niet. Er wordt € 150.000,= uitgegeven aan de opvang, dagbesteding en algemeen welzijn voor de asielzoekers.
Toch diende Jos van der Horst zijn tot amendement verbouwde motie in, zijhet aangepast want de burgemeester had het meeste gras al voor de voeten van de SP weggemaaid.
In dat amendement stelt de SP voor dat:
-Er op korte termijn overleg moet plaatsvinden om de financiële consequentie over de huisvesting van het onderwijs te schikken.
-Er op korte termijn overleg plaats moet vinden met de gemeenten in Friesland over de verhouding uitbreiding hier en krimp elders.
-Bij gesignaleerde misstanden in het AZC op het gebied van gezondheid en welzijn er een hoorzitting moet plaatsvinden waarbij een delegatie van deze raad vrijelijk vragen kan stellen aan bewoners en medewerkers.
Het amendement hoefde niet eens in stemming gebracht te worden, de burgemeester nam het voetstoots over. Geweldig!

Als laatste A-voorstel was de Afvalsturing aan de beurt:
Het ordevoorstel van Groen Links, die wij als SP gesteund hebben, om het punt van de agenda te krijgen om nog nader onderzoek te plegen haalde het niet. Uiteindelijk besliste de raad dat de gemeente uit Omrin stapt en overgaat naar de Afval Verwerking Centrale (AVC) in Alkmaar.
Ondanks een vlammend betoog van Frans over de terugtredende overheid die deze situatie in feite heeft veroorzaakt konden we Smallingerland niet bij Omrin houden.
Als SP fractie konden we geen eensluidend besluit nemen, net als de PvdA overigens. Frans Baron was voor, terwijl Jos en Petra tegen het voorstel hebben gestemd.

Jos v.d. Horst