Uit de Raad

31 oktober 2006

Uit de Raad

• Hierbij infomeert de SP fractie u over een aantal onderwerpen welke in de raadsvergadering van 31 oktober 2006 aan de orde zijn geweest.

Als eerste stonden weer de mondelinge vragen op het programma:
De SP had dit keer vragen over de 80 euro per gezinslid participatietoeslag die de gemeente voor de minima in petto heeft. Petra Kramer vroeg of deze 80 euro hetzelfde is als de in januari toegezegde 100 euro energietoeslag. Dit bedrag is komen te vervallen omdat het rijk dit geld geoormerkt had. Vervolgens heeft het college gemeend om de 135.000 euro voor armoedebeleid - zoals genoemd in de perspectiefnota - aangevuld met een bedrag uit de algemene reserve te bestemmen als participatietoeslag. Oude wijn in nieuwe zakken dus.

Ook stelde Petra een vraag over het vervoer naar het logeerhuis. Waarom men de plaats in de taxibus kwijtraakt als men verhuist naar een ander wijk? Het antwoord van de wethouder was dat de gemeente geen partij is bij deze problematiek, ondanks het feit dat het straks onder de WMO valt. Voorstel is dat Petra dit 1 op 1 met de wethouder bespreekt.

Het rioolplan was het A voorstel waar het uiteindelijk over zou moeten gaan vanavond . Behalve de VVD stemden alle partijen in met het plan en de financiering er van. Met name het punt dat de gebruikers niet hoeven mee te betalen aan de kostendekkendheid gaf voor ons de doorslag om voor het plan te stemmen. De eigenaren draaien nu voor de jaarlijks met 10,euro stijgende heffing op (tot 2030 ).

De verordening tot vergoeding van de computerkosten van raadsleden werd met algemene stemmen aangenomen.
Jos v.d. Horst heeft samen met Trees Flapper van de PvdA een initiatiefvoorstel geschreven om te komen tot een hoorzitting over de biomassacentrale. De burgemeester wilde op voorhand nog enkele opmerkingen maken aangaande het de plannen aan de insteekhaven. Hij stelde dat er nog geen uitzicht is op een milieuvergunning van de provincie. Het duurt erg lang voordat tot vestiging van de stroomfabriek van Biomassaholding BV uit Utrecht over kan worden gegaan. Derhalve krijgt het bedrijf nog tot 1-1-2007 de tijd om aan de vergunning te komen anders gaat de kavel naar een andere belangstellende.

Hieronder volgt het pleidooi van Jos in eerste termijn.

“Energie uit biomassa is een duurzame energievorm waar veel mensen geen duidelijk beeld van hebben. Het zal dus duidelijk moeten worden wat dat precies inhoudt: Energie uit Biomassa.
Wat is het? Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Biomassa kan namelijk op den duur noodzakelijk worden om duurzaam in onze energiebehoefte te voorzien en is aanzienlijk schoner dan fossiele brandstoffen. Ondanks de subsidiebeëindiging van minister Wijn vangen wij geluiden op dat er nog steeds plannen bestaan een biomassacentrale aan de nieuwe insteekhaven te vestigen. Overigens is de Tweede Kamer nog bezig met reparatiewetgeving.”
“Wij, de PvdA en de SP, vinden het een noodzaak dat de bevolking van Smallingerland op professionele wijze geïnformeerd dient te worden over biomassa zodat een ieder hierover een mening kan vormen en kan reageren over de vestiging van de centrale op het grondgebied van hun gemeente. Dit geldt evenzeer voor de Raad zelf.”
|
“Mocht het zo zijn dat de vestiging van de biomassacentrale van de Biomassaholding BV uit Utrecht niet doorgaat, om wat voor redenen dan ook, dan willen wij dit initiatief doorschuiven tot het moment dat er weer een aanbieder op de markt komt om dan alsnog de hoorzitting te organiseren.”

Het voorstel wordt unaniem gesteund en er wordt voorgesteld een werkgroep te formeren bestrijkende het gehele politieke spectrum. Er wordt zo spoedig mogelijk een hoorzitting georganiseerd.

Jos v.d. Horst.