Uit de Raad

29 december 2006

Uit de Raad

Hierbij infomeert de SP fractie u over een aantal onderwerpen welke in de raadsvergadering van december 2006 aan de orde zijn geweest.

Zoals altijd had de SP fractie enkele mondelinge vragen voorbereid waar het college haar tanden op stuk mocht bijten.

Petra Kramer stelde een aantal vragen over de kerstboom op het Laweiplein.
Ten eerste is deze boom veel en veel te duur. De aanleg van de permanente kabel is dan wel eenmalig maar kost wel € 6.000,=! Dit was volgens wethouder Ketelaar niet voorzien. Wat wel veel goedkoper kan is het neerzetten van de boom. Het kost maar liefst € 5.000,= en dit is inclusief de boom zelf. Wat het volgens de wethouder duur maakt is het neerzetten met een kraan en het uurloon van de grondwerkers. Navraag bij een loonbedrijf leerde ons dat het hooguit € 2000,= moet kosten. Doet de gemeente dan iets verkeerd in het aanbestedingsbeleid? Dit laatste komt zeker nog een keer terug in een andere vergadering.
Op de vraag van Petra of deze boom dan in ieder geval ’s nachts uitkan door er een tijdschakelaar tussen te plaatsen werd door de wethouder overwogen. Enkele dagen later was de verlichting al “gesloopt” door vandalen. De Leeuwarder Courant maakte melding van deze wandaad en noemde en passant ook nog even dat wij vragen hadden gesteld over de boom. Vanaf deze plaats wil ik wel even kwijt dat wij niets met de vernieling te maken hebben gehad.

Ook Jos vd Horst had een vraag en wel eentje die hem door oud-raadslid Sikke Huitema was aangereikt. Het ging namelijk over het plan “de wyn yn ‘e rech” . Vorig jaar was door de wethouder beloofd dat er afgelopen voorjaar een plan van aanpak ging komen aangaande de plaatsing van windturbines. Welnu, wethouder Rozema wist niet hoe snel hij moest antwoorden dat het college hierover op 4 december j.l. een standpunt heeft in genomen en dat het in de commissie van februari op de agenda komt. De volgende keer gaat Jos ook nog vragen waarom het een jaar moet duren voordat men bepaalde toezeggingen eindelijk honoreert. Eigenlijk komt men op deze manier gewoonweg zijn afspraken aan de raad niet na.

Belastingvoorstellen: Bij dit onderwerp had Gemeentebelangen in de persoon van Bas van Pelt een amendement ingediend dat wij van harte steunden. Daarin wordt gesteld dat de minimum parkeertijd voor de Torenstraat bepaald moet worden op 7 minuten net als in de rest van Drachten. Wethouder Kuipers wilde nu niet ingrijpen in het parkeerbeleid temeer daar er in april 2007 een parkeernotitie komt. Wel wil hij ingaan op de wens van het publiek en wordt er een strook voor kort parkeren aangelegd ten behoeve van bezoekers van de huisartsenpost en de apotheek aan de Torenstraat.

Motie SP Sportbedrijf: Het betoog van Jos vd Horst die de motie verdedigde, was er op gericht uitdrukking te geven aan het feit dat het college gefaald had in haar regierol. Tevens moest de motie de controlerende taak van de raad benadrukken. De terechte toevoeging van Petra Kramer was dat de raad de kaders bepaalt en niet de wethouder.
Omdat met name CDA en PvdA het plan van aanpak van wethouder Ketelaar af willen wachten en dan daar hun acties op willen baseren duidt er zeer sterk op dat zij van het dualisme geen snars snappen.
Er bleek bij de evaluatie van het sportbedrijf een tekort te zijn ontstaan van maar liefst € 1.000.000,= . De oorzaak is volgens de SP een zwakke bedrijfsvoering en een gemeente die het te lang heeft laten aanmodderen. De SP verzoekt het college door middel van de motie om 1 maal per jaar de doelen van het Sportbedrijf te onderzoeken en te rapporteren aan de raad. Zoals hier boven al gememoreerd dreigde de motie geen meerderheid te halen en werd aangehouden.

Jos v.d. Horst ,
gemeenteraadslid SP