Fractieverslag 2006 SP afdeling Smallingerland

16 januari 2007

Fractieverslag 2006 SP afdeling Smallingerland

Jaarverslag 2006 van de SP fractie in de gemeenteraad van Smallingerland.

In het kader van de filosofie “actie en fractie”geven wij u hierbij een overzicht van de belangrijkste zaken waarin de SP fractie betrokken is geweest.

Het afgelopen jaar stond in het teken van de verkiezingen. In onze gemeente slaagde de SP er in om, net als landelijk, een flinke groei door te maken wat resulteerde in ruim voldoende stemmen voor 3 zetels. Sikke Huitema gaf er om persoonlijke redenen de voorkeur aan om niet weer in de Raad te gaan. Daarom kwamen er twee nieuwe raadsleden: Petra Kamer en Jos van der Horst.

Op grond van onze winst werden we uitgenodigd om deel te nemen aan de Collegebesprekingen. Dat was zuiver voor de publieke tribune, want al zeer spoedig bleek dat er bij het CDA en de PvdA geen enkele bereidheid was om met de SP te onderhandelen.
Wij hebben daarom besloten om niet met die farce door te gaan.
In de loop van het jaar hebben we ons op vele punten ingezet voor het algemeen belang:

Parkeerkelder Raadhuisplein.
Zo heeft de SP zich samen met Groen Links verzet tegen de bouw van een grote parkeerkelder onder het Raadhuisplein. Dit onderdeel van de herinrichting van het centrum is een nogal grote financiële gok (er moet door de gemeente 50 jaar rente betaald worden). De rest van de plannen zijn nog vaag . De SP zal per geval bekijken hoe zij zich hierin moet opstellen.
Woonplan.
De woonplannen worden langzamerhand wel aangepast, maar de SP vindt dat er nog steeds te weinig betaalbare huurwoningen worden gebouwd.
Cameratoezicht.
Een staaltje paniekvoetbal van het College was wel het plannetje om op vandalismegevoelige plaatsen camera’s te plaatsen. Toen de SP vroeg of het College daartoe bevoegd was bleek dat niet het geval te zijn. Maar de Burgemeester bleek me een beroep op de openbare veiligheid wel bevoegd te zijn om tijdelijk plaatsing mogelijk te maken.
Benoemingen in gemeenschappelijke regelingen
Jos v.d. Horst wordt benoemd tot plaatsvervangend bestuurslid in het Algemeen Bestuur van Sociale Werkvoorziening Fryslân.
Perspectiefnota.
Tijdens de behandeling van de perspectiefnota diende de SP enkele amendementen en moties in. De SP motie om de vrije bestedingsruimte van het college werd op verzoek van het CDA aan gehouden( blijft dus altijd inzetbaar)
Ook het SP motievoorstel dat het programma cultuur uitgesplitst wordt naar verschillende programma’s voor ieder cultuurproject werd aangehouden.
Kinderopvang.
Petra Kramer stelde enkele vragen over de betaling van kinderopvang naar aanleiding van een klacht die zij ontvangen had. De vragen worden schriftelijk beantwoord.
WMO.
Maar liefst 22 amendementen werden er ingediend door Petra Kramer om - dit rechtstreeks van de modelverordening van het VNG gekopieerde - vehikel nog enig aanzien te geven voor de gebruikers. Alle amendementen werden door het college ontraden . Na enig overleg werden ze ingetrokken. De motie die vervolgens door de SP fractie ingediend werd, dat niemand er op achteruit mag gaan in de WMO, haalde een meerderheid en werd aangenomen.
Uitbreiding AZC.
Het amendement op het voorstel van Jos v.d. Horst werd door het college voetstoots overgenomen. Belangrijkste punt in het amendement was dat er bij gesignaleerde missstanden in het AZC te allen tijde een delegatie van de Raad een hoorzitting mag organiseren voor bewoners en medewerkers.
Afvalsturing OMRIN.
De Raad besloot om niet langer in zee te gaan met afvalverwerker OMRIN, maar met HVC in Alkmaar. De SP hecht veel waarde aan de onderlinge solidariteit en diende daarom een motie in om er bij de OMRIN op aan te dringen om de tarieven voor alle gemeenten te verlagen. Daar ging de OMRIN niet op in. Omdat de overstap voor de burgers een redelijke kostenbesparing betekend kwam de fractie voor een moeilijke beslissing te staan. Hoe moeilijk de beslissing was blijkt uit het verdeelde stemgedrag van zowel de SP als ook PvdA.
Participatietoeslag.
De vraag van Petra Kramer of de in januari toegezegde 100 euro energietoeslag hetzelfde is als de 80 euro participatietoeslag antwoordt het college dat de 100 euro vervallen is omdat het rijk dit geld geoormerkt had. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
Het SP amendement om de participatietoeslag voor alleenstaande te verhogen van 80 naar 100 euro werd verworpen. Zoals zo vaak waren wij de enige voorstander.
Dak-en thuislozenbeleid.
De SP motie wordt niet in stemming gebracht omdat er toegezegd wordt dat er binnen 3 maanden een uitspraak is of er wel of niet een opvang komt in Drachten.
Kilometervergoeding ziekenhuisbezoek e.d.
Samen met de PvdA had de SP een motie in voorbereiding om de vergoeding te verhogen van 1500 kilometer naar 2500 kilometer per jaar.
Kerstboom.
Terechte vragen van Petra Kramer over de belachelijk dure kerstboom en verspillend licht op het Laweiplein. Antwoord: spontane investering, mag wat kosten.
Biomassacentrale.
De dreigende komst van een biomassacentrale liet de SP in actie komen. Een dergelijke centrale levert wel energie, maar de benodigde biomassa moet met vele vrachtauto’s en schepen naar de centrale worden vervoerd. Dat kost ook veel energie en uiteindelijk zal de centrale waarschijnlijk alleen maar kunnen draaien wanneer er veel subsidiegeld in wordt gepompt.Jos en Petra hebben het initiatief genomen om samen met Grien Links en PvdA een hoorzitting te organiseren om de bevolking voor te lichten over de voor- en nadelen van een biomassacentrale. Het laatste nieuws is dat een dergelijke biomassacentrale er niet komt. De hoorzittingen gaan wel door.
Windturbines.
De plannen voor windturbines worden regelmatig aangepast en zullen in februari 2007 in de commissievergadering aan de orde komen. Tot nu toe zijn windturbines moeilijk rendabel te maken en Smallingerland als locatie lijkt de SP ook niet voor de hand liggend. Daarvoor zijn er te weinig geschikte locatie voor het opvangen van voldoende wind.
Sportbedrijf Smallingerland.
De soap van het Sportbedrijf beleeft zijn zoveelste uitvoering. Zoals gebruikelijk bij publieke zaken die “op afstand zijn gezet” merken we als Raad pas dat er iets mis is wanneer het als te laat is. De gemeente heeft duidelijk gefaald in haar regierol ten opzichte van het sportbedrijf. Alleen met een flinke zak geld kan de zaak weer op de rails worden geholpen.
De reden van het “op afstand zetten” is het idee dat particulieren veel slagvaardiger kunnen werken als ambtenaren. In de praktijk valt dat nog wel eens tegen. Denkt u maar eens wat er met de PTT is gebeurd. Hetzelfde dreigt ook te gebeuren met de energie en het water.
Jos v.d. Horst diende een motie in namens de SP fractie .
De SP motie verzoekt het college om 1 maal per jaar de doelen van het Sportbedrijf te onderzoeken en te rapporteren aan de Raad. Ondanks de regel dat de Raad de kaders bepaalt werd de motie niet gesteund door de meerderheid van de Raad. Zij wachten liever af wat de wethouder aan plannen gaat maken. De motie werd daarom aangehouden en komt zeker nog een keer terug! We zitten nu te wachten op de plannen waar de wethouder mee zal komen, maar dat het waarschijnlijk een miljoen euro gaat kosten lijkt nu al duidelijk.

In 2006 zijn de pogingen van de SP om te komen tot meer georganiseerde samenwerking met de andere oppositiepartijen op niet uitgelopen. De onderlinge verschillen bleken toch te groot. Natuurlijk gaan we wel door om waar mogelijk met andere partijen gezamenlijke acties te ondernemen. Dat hoeven geen oppositiepartijen te zijn.

Uiteraard heeft de SP zich met nog veel meer zaken bezig gehouden.
Voor informatie daarover kunt u op de website: www.smallingerland.sp.nl terecht.

Petra Kramer en Jos van der Horst,
SP raadsleden,