Jaarverslag 2006 SP afdeling Smallingerland

16 januari 2007

Jaarverslag 2006 SP afdeling Smallingerland

In de loop van 2006 hebben we veel nieuwe leden mogen verwelkomen. Op dit moment hebben we rond de vierhonderd leden. Onze afdeling bestaat uit de gemeenten Smallingerland, Boarnsterhim, Tytsjerksteradiel, Ooststellingwerf en (sinds januari 2006) Weststellingwerf. Inmiddels worden er activiteiten ontwikkeld in al deze gemeenten. Er zijn steeds meer actieve leden.

Leden en bestuur.
Elke maand is er een openbare bestuursvergadering gehouden (behalve in de zomervakantie). Daar werden de organisatorische onderwerpen besproken. Ook werden de acties voorbereid en werd er verslag gedaan door de (steun)fractie, werkgroepen, etc. Naast de bestuursleden was er altijd een aantal actieve leden aanwezig bij deze bijeenkomsten.
Ons eigen ledenblad “Podium” is dit jaar tien maal verschenen. Ook wordt er goed gebruik gemaakt van onze website www.smallingerland.sp.nl.

Activiteiten.
Onze activiteiten stonden dit jaar grotendeels in het teken van de verkiezingen. In maart waren er gemeenteraadsverkiezingen, waar wij als vierde partij van onze gemeente uit de bus rolden. In de weken voor deze verkiezingen hebben we uitgebreid campagne gevoerd, waarbij we vaak de pers wisten te halen. Een van de hoogtepunten was het doortrekken van de Drachtster Vaart in een gigantische toiletpot. We zijn na de verkiezingen de grootste oppositiepartij geworden en onze raadsleden weten zich uitstekend te profileren.
Op zaterdag 10 juni hielden we een actie tegen het feit dat ook in onze gemeente een Voedselbank nodig was gebleken. Bij de barbecue van de gemeente kregen de ambtenaren een folder die op vriendelijke toon inging op de tegenstelling tussen eten wanneer men wil en het gedwongen afhalen van een voedselpakket omdat men net niet genoeg geld heeft om de maand mee rond te komen. Onze complete raadsfractie was bij deze actie aanwezig
Doordat het kabinet Balkenende vroegtijdig op de snuit ging, waren er in november vervroegde Tweede Kamerverkiezingen. Tijdens de ledenvergadering van 6 september werden het conceptprogramma en de kandidatenlijst besproken. Daarna werden een aantal leden afgevaardigd naar de regioconferentie en het partijcongres. Er werd campagne gevoerd in alle gemeenten die onder onze afdeling vallen. De SoePexpres bezocht op 26 oktober onze gemeente en op 15 november was er een werkbezoek van Eerste Kamerlid Tiny Kox, in samenwerking met de afdeling Opsterland. Heel Zuidoost Fryslân werd tomaatrood gekleurd, wat resulteerde in een overweldigende verkiezingsuitslag.
Ook hebben we het afgelopen jaar meerdere keren een huis-aan-huis-krant verspreid, namelijk onze eigen afdelingskrant (waarvoor we weer veel positieve reacties kregen) en de verkiezingsfolders.
Door de verkiezingsdrukte kwamen de andere activiteiten even op een laag pitje te staan. Dit jaar willen we de normale SP-activiteiten weer voortvarend gaan oppakken. Toch zijn we nog niet helemaal klaar met de verkiezingsdrukte, want in maart zullen de Provinciale Statenverkiezingen plaatsvinden. Tijdens de regio conferentie van 15 december werd onze fractievoorzitter Frans Baron gekozen op een tweede plek van de kandidatenlijst. Ook Petra Kramer (nummer 9), Jos van der Horst (13) en Roel Akkerman (22) staan op de kieslijst.

Ledenwerkgroepen.
De ledenwerkgroep Ooststellingwerf is heel goed bezig. In deze gemeente hebben we inmiddels ruim zestig leden. Op dit moment houdt de werkgroep zich (samen met andere politieke partijen) vooral bezig met het verzet tegen de voorgenomen verbreding van de N381.
De geplande kennismakingsbijeenkomst in Tytsjerksteradiel is verschoven vanwege de verkiezingsdrukte en zal binnenkort plaatsvinden. De leden in Boarnsterhim hebben een vragenformulier ontvangen, zodat we inmiddels wat meer zicht hebben op de achtergronden en interesses. De groep die de verkiezingscampagne heeft gevoerd, gaat enthousiast verder met hun activiteiten. In Weststellingwerf heeft een kennismakingsbijeenkomst plaatsgevonden waar helaas maar één lid op af kwam. Inmiddels zijn we ook daar in gesprek met enkele leden om toch te proberen iets van de grond te krijgen. De SP is een sterk groeiende partij. Dus we blijven hoop houden dat de activiteiten in al deze gemeenten verder van de grond zullen komen.

Regionale en landelijke SP-activiteiten.
Ter voorbereiding van de landelijke verkiezingen vond een regioconferentie en een congres plaats, waar een aantal afgevaardigden van onze afdeling aan hebben deelgenomen. Ook was er een regioconferentie ter voorbereiding van de Provinciale Statenverkiezingen.
De voorzitter en de fractievoorzitter hebben deelgenomen aan het regio-overleg (1 keer per 2 maanden) en de afdelingsvoorzitter bezocht de bijeenkomsten van de partijraad (eens per 3 maanden).
Al deze activiteiten waren alleen mogelijk dankzij de inzet van veel vrijwilligers. Met ons allen (leden en bestuur) hebben we in 2006 weer veel werk verzet en ook gigantische successen behaald.

Roel Akkerman,
Voorzitter SP Smallingerland.