SP Smallingerland opent meldpunt Wmo

8 januari 2007

SP Smallingerland opent meldpunt Wmo

Per 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ingevoerd. Veel mensen maken zich zorgen over de gevolgen van deze wet. De SP roept personen en organisaties op te melden welke negatieve gevolgen zij ervaren door de invoering van de WMO. Reacties zijn welkom op het SP-Meldpunt, 06 40 548 473 of per mail met de vragenlijst (zie eind van dit artikel).

SP- gemeenteraadslid Petra Kramer: ‘De Wmo zorgt op veel plaatsen voor grote onrust. Gemeentelijk dreigen grote financiële tekorten. Hierdoor worden soms te lage tarieven voor zorg afgesproken, worden indicaties aangescherpt of worden meer eigen bijdragen van mensen gevraagd. Her en der vallen plaatselijke thuiszorginstellingen bij de aanbesteding buiten de boot. Gebruikers kunnen hierdoor hun vertrouwde huishoudelijke zorg verliezen. Om snel een beeld te krijgen wil de SP graag weten wat de gevolgen van de Wmo zijn. Wij roepen gemeenten, thuiszorginstellingen, gebruikersorganisaties, individuele gebruikers, etc op om alle effecten te melden. Tijdens de behandeling van de WMO in de gemeenteraad is er een door de SP ingediende motie aangenomen waarin gesteld wordt dat niemand er door de WMO op achteruit mag gaan. Met dit meldpunt gaan we de vinger aan de pols houden.

De SP wil een goed inzicht krijgen in ontstane problemen door de invoering van de Wmo. ‘Wij willen weten hoe de Wmo in de praktijk uitpakt zodat we, indien nodig, in de gemeenteraad actie kunnen ondernemen om de uitvoering bij te stellen´, aldus Petra Kramer. ‘Ook onze landelijke fractie wil graag snel weten hoe de Wmo plaatselijk uitpakt. Zodat ze indien nodig hier ook landelijk werk van kan maken.’

Klik hier voor de vragenlijst WMO