Raadsbehandeling Wijkvisie De Bouwen

3 juli 2007

Raadsbehandeling Wijkvisie De Bouwen

Geacht college,
Hoewel de wijkraad en de bewoners in een vroeg stadium bij de plannen werden betrokken blijkt, en daar waren we 2 weken geleden op deze plaats met ons allen getuige van, het college gewoon niet luistert.
Wij hadden in deze bewuste vergadering ook gevraagd om een heldere uiteenzetting van de nu te volgen procedure. Voor iedereen te snappen op een A4 tje. In uw 5 A4 tjes tellende aanpassing wordt inderdaad een procedure uitgelegd maar of iedereen het nu daadwerkelijk snapt? In andere bewoordingen staat er precies hetzelfde als er in de visie staat. Als u het heeft over ongeveer 50 woningen tussen de Hooiweg en de Burefen dan kun je toch niet anders concluderen dat het de hoogte in moet? Hier kan toch niemand wat mee!

Het is een illusie te denken dat iedereen nog inspraak heeft in de diverse deelplannen. Als deze visie is goedgekeurd worden de deelplannen behandeld in een artikel 19 procedure van de WRO en dat is een bevoegdheid van het college! Als wij deze visie aannemen kan er alleen nog met de corporaties gepraat worden over struiken en onderbegroeiing en is de rol van deze raad uitgespeeld. De plaats van de gebouwen is bepaald en we kunnen niet meer terug.
De fractie van de SP vindt dat er een nieuw voorstel moet komen waarbij de groenzone tussen Burefen en de Hooiweg intact blijft of men met een voorstel komt waar bij de bewoners wel draagvlak voor bestaat. Bijvoorbeeld, dat bij sloop van het Anker en de Woonvorm ,passende nieuwbouw ( 2 bouwlagen) van 26 levensloopbestendige appartementen (sociale huur of koop) op die plaats moet komen. Bovendien dient u zich te houden aan de heldere prestatieafspraken tussen u en de beide corporaties en dat is dat de nieuwbouw in alle gevallen moet blijven voldoen aan de karakteristiek van het betreffende mozaiekstuk van de wijk en dat is toch echt van toepassing op Hooiweg-Burefen. En ook het speelterrein moet gewoon de omvang van nu houden. Ook de vele protesten omtrent de invulling van het Reidingpark geven aan dat de werkelijke problemen door de discussie rond het al dan niet verwijderen van de berg gemaskeerd zijn. U laat echter in uw aanpassing de zaken waarover het protest geklonken heeft overeind staan en u gaat in gesprek op het moment dat het voor de raad eigenlijk al een gepasseerd station is.
Wil het college deze visie er door krijgen en wij zijn niet tegen de totale wijkvernieuwing, zullen deze 2 onderdelen aangepast moeten worden of dat u op een of andere manier hiermee terug kan naar de raad en dan niet informerend maar adviserend!
Wat er vanavond ook uit komt, de SP zal met en voor de bewoners van de Bouwen strijden voor het beste resultaat.

De wethouder zegde nog wel een duidelijk A4tje toe die met name naar de bewoners toe duidelijkheid moet scheppen in het woud van procedures. Maar dat was dan ook alles. Verder was het oude wijn in nieuwe zakken wat de klok sloeg. Wat de gemeente te bieden heeft in de communicatie is volgens hen uniek want er komen gesprekken met de bewoners voor dat de deelplannen zelfs getekend zijn! Wij zijn echter van mening dat na deze vergadering de raad niets meer te vertellen heeft en de macht bij de corporaties komt. Wel is het zo dat de raad op informerende wijze bij de projecten betrokken blijft. Wij wilden dat op adviserende wijze zodat er een besluit over genomen moet worden door de raad. Het antwoord van de wethouder was dat de raad zelf bepaalt middels de agendacommissie of het nog adviserend kan worden. Maar ja de meerderheid in de agendacommissie wordt gevormd door de collegepartijen en die stemden allemaal voor deze visie.
Lang leve de democratie maar naar het volk luisteren, ho maar.

Jos v.d. Horst,
fractievoorzitter SP Smallingerland