SP: Camera toezicht?Toch maar niet!

15 september 2007

SP: Camera toezicht?Toch maar niet!

In de gemeenteraad is gesproken over de mogelijkheid om in Smallingerland camera's te kunnen plaatsen. Als enige partij was de SP hier op tegen.

Wij zijn nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde die cameratoezicht kan opleveren voor de veiligheid. Een onderzoek –in opdracht van de overheid– naar de effecten van cameratoezicht op de veiligheid geeft geen duidelijke uitslag. Soms wordt het beter en soms wordt het slechter. Wij zien dan ook geen noodzaak om veel geld uit te geven aan iets waar van niet vast staat dat het werkt. Daarnaast weet je nooit of het invoeren van cameratoezicht de overlast laat afnemen of eenvoudigweg verplaatst naar andere gebieden. Wij zijn er ook niet zeker van dat mensen zich zich minder agressief of crimineel gaan gedragen als er een camera in de buurt is. Als je in een staat verkeert dat je iemand in elkaar slaat of een school in de brand steekt lijkt het mij niet dat er achter in je hoofd een stemmetje zegt: “Pas op, er hangen camera's!”. Je creëert hooguit een gevoel van veiligheid dat in werkelijkheid niet bestaat.

Ook de burgemeester had eerder twijfels over de mogelijkheid om cameratoezicht mogelijk te maken. Hierbij speelt vooral de meer fundamentele discussie over privacy een rol. Wij zijn niet bereid de persoonlijke vrijheid op te geven voor meer schijn-veiligheid. De fractie van de PvdA stapt zonder problemen over deze drempel heen en betreurde het zelfs dat de SP vast hield aan de eigen standpunten. Wij blijven staan achter onze denkbeelden en wisselen deze niet zomaar in voor dit soort symptoombestrijding. Want hoeveel camera's je ook ophangt in Drachten, de onderliggende maatschappelijke problemen los je hier niet mee op. Het is dan ook zonde van het geld om hier voor de beurs te trekken.

Michiel Schrier
SP raadslid Smallingerland