SP voert actie tegen de marktwerking in de thuiszorg.

23 september 2007

SP voert actie tegen de marktwerking in de thuiszorg.

Persbricht . Per 1 januari 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ingevoerd. Veel mensen maken zich zorgen over de gevolgen van deze wet. Vooral omdat de intrede van de WMO meer marktwerking in de thuiszorg met zich meebrengt.

De thuiszorg is door de regering in de uitverkoop gedaan. Personeel en cliënten betalen een hoge prijs. De kwaliteit holt achteruit. Cliënten verliezen hun vertrouwde hulp. Duizenden ervaren krachten worden ontslagen, anderen moeten fors loon inleveren. Daarom grijpt de SP de door de gemeente Smallingerland georganiseerde WMO-dagen aan om duidelijk te maken dat huishoudelijke hulp geen product is dat zich laat vergelijken met het kopen van een fles cola of ieder ander willekeurig product. We willen duidelijk maken dat de zorg geen markt is. We hebben allemaal elektriciteit nodig, en we accepteren geen van allen dat we te maken krijgen met stroomuitval. Waarom zouden we dan wel accepteren dat er een plafond wordt gesteld aan de maximum uitgave aan zorg? Wat mag een mens kosten?'
SP-gemeenteraadslid Petra Kramer: ‘De zorg is geen markt, en dat moeten we er ook niet van willen maken. Zorg heb je nodig, of dat heb je niet nodig. Voor de mensen die afhankelijk zijn van zorg, is het een bittere noodzaak. Zonder kunnen zij niet meedoen in de maatschappij. Daarom is het op zijn zachtst gezegd vreemd dat een wettelijke regeling die maatschappelijke participatie als hoogste doel heeft, mensen uitlevert aan het principe van vraag en aanbod.
De WMO dagen van de gemeente Smallingerland worden gehouden op maandag 24 en dinsdag 25 september in de Lawei in Drachten. De SP zal van 19.00 tot 19.45 voor de ingang van de Lawei staan alwaar de mensen de actie kunnen steunen door de petitie te tekenen.
Meer informatie:
Petra Kramer