Uit de (SP) Raad in Breeduit

11 oktober 2007

Uit de (SP) Raad in Breeduit

Vragen(v)uur . De agenda van de gemeenteraad werd afgelopen dinsdag bepaald door het vragenuur. De rest van de agenda bestond uit B-voorstellen. Ga er dus maar aan staan om nog een leuk stukje te schrijven voor de Breeduit.

Zelf had ik ook vragen voorbereid die betrekking hadden op de vestiging van de tijdelijke AH in het Thalenpark. De ontwikkelingen wijzen er echter op dat het heel erg onzeker is of er überhaupt sprake kan zijn van een tijdelijke supermarkt in dat park. De wethouder bood aan om samen met mij in gesprek te gaan met de actiegroep “Red het Thalenpark”. De SP steunt de actiegroep in haar strijd om geen bebouwing, zelfs geen tijdelijke, toe te staan in het park. Deze materie krijgt ongetwijfeld een vervolg, is het niet binnen dan wel buiten de raadszaal.
Verder bleek dat zelfs een breed gedragen motie, ingediend door mijn fractiegenoot Michiel Schrier, het niet voor elkaar kon krijgen dat de dragraces door kunnen gaan. Na 32 jaar dreigt er een einde te komen aan deze publiekstrekker voor Drachten. In antwoord op de vragen die door de VVD gesteld zijn namens de partijen die de motie toentertijd gesteund hebben bleek dat gemeente, vliegveldbestuur en Dragraceclub Explosion het weer niet eens kunnen worden. Burgemeester Middel betoogde zelfs dat de races illegaal zijn en elk jaar weer gedoogd werden. De agendacommissie mag nu bepalen of dit onderwerp op de agenda van de commissie op 20 november komt. Als het aan dit agendacommissielid ligt gaat dat zeker gebeuren!

Jos v.d. Horst,
Fractievoorzitter SP