De opbouw van onze partij

4 november 2007

De opbouw van onze partij

De SP bestaat uit ruim 140 afdelingen, door het hele land. Elke afdeling heeft zijn eigen bestuur. Maar die bestuursleden hebben ook regelmatig contact met elkaar. Zowel regionaal als landelijk. In de eerste plaats heb je het regio-overleg. In Fryslân zijn momenteel zeven afdelingen (Smallingerland, Leeuwarden, Sneek, Opsterland, Noordoost Fryslân, Heerenveen en De Twa Dielen). De voorzitters van deze Friese afdelingen komen eenmaal in de zes weken bij elkaar om te praten over ontwikkelingen in de regio.

In sommige gemeenten zit de SP in de gemeenteraad. Van die gemeenten zit de fractievoorzitter ook bij het regio overleg. En ook de fractievoorzitter van de Provinciale Staten fractie is aanwezig. Er wordt gepraat over politieke en organisatorische onderwerpen die betrekking hebben op onze provincie. Je kunt elkaar steunen en je kunt een boel van elkaar leren.

Iets heel anders is de regio-conferentie. Dat gaat over een groter gebied (Fryslân, Groningen en Drenthe) en er zijn meer mensen per afdeling. Elke afdeling mag een aantal leden naar de regio-conferentie sturen. Hoeveel je daar heen mag sturen, hangt af van het ledental van de afdeling. Onze afdeling heeft ca 400 leden. Wij mogen acht afgevaardigden naar het regio-overleg sturen. De afgevaardigden van onze afdeling zijn: onze afdelingsvoorzitter en fractievoorzitter, 2 leden uit de gemeente Smallingerland en 1 lid uit elk der vier andere gemeenten die onder onze afdeling vallen. Op de regio-conferenties wordt meestal een bepaald thema behandeld. Er zijn twee regio-conferenties per jaar.

Dan is er nog de landelijke partijraad. Dat is viermaal per jaar, op een zaterdag, meestal ergens midden in het land. Daar komen alle afdelingsvoorzitters, het landelijk partijbestuur en de fractieleden van Tweede Kamer, Eerste Kamer en Europese Parlement. Hier worden de belangrijke landelijke beslissingen genomen.

Maar je kunt natuurlijk niet alles beslissen met meer dan honderd mensen. Daarom is er een landelijk bestuur. Dat bestuur komt met belangrijke voorstellen voor de partijraad, beslist over organisatorische kwesties, bereidt de landelijke acties voor en ga zo maar door.

Als ik het zo op een rijtje zet dan is het een heel bouwwerk. Ook binnen onze partij wordt heel wat vergaderd. Maar gelukkig is er nog genoeg tijd om regelmatig de straat op te gaan en te knokken voor alles wat kwetsbaar is in deze samenleving. Want daar doen we het tenslotte voor.