Reactie SP op Beleidsplan 2008

14 november 2007

Reactie SP op Beleidsplan 2008

Geacht college en collega raadsleden,

Vandaag sta ik voor u in een grijs overhemd. Dat geeft ongeveer weer hoe de SP denkt over dit beleidsplan. Ter vergelijking: tijdens de perspectiefnota droeg ik zwart.

Voor ons ligt dus het beleidsplan waarvan deze raad de kaders in de perspectiefnota heeft aangenomen. De fractie van de SP kon zich niet vinden in die kaders. Het ligt dan ook voor de hand dat de uitvoering, dit beleidsplan dus, ook niet door ons wordt onderschreven. Immers het is niet ons beleid, wij hebben tot slot van rekening het collegeprogramma ook niet geschreven. We willen het echter niet helemaal zwart zien want er is een lichtpuntje.

Het doet ons namelijk genoegen dat u zwaar inzet op de actieve opsporing van personen die recht zouden kunnen hebben op een bepaalde voorziening. In het voorjaar werd de fractie van de SP door de wethouder uitgenodigd om te praten over het minima beleid, letterlijk met de voeten op tafel. Wij zijn verheugd dat we een van onze voorstellen weer terugzien in de notitie minimabeleid die we volgende week in de commissie gaan bespreken. Ook wil ik namens de SP aanbieden dat ook wij onze organisatie in willen zetten om mee te helpen aan de opsporing van die rechthebbenden. In de Leeuwarder Courant kunnen we lezen dat de meevallers naar de minima gaan. Wij vragen ons af of er zonder de meevallers ook aan de armste mensen van Smallingerland gedacht zou zijn. Overigens: Is er niet al een computerregeling?

Als ondertitel bij het programma gemeenteraad staat dat dit is geschreven onder verantwoordelijkheid van diezelfde raad. Toch wil ik daar hier enkele opmerkingen aan wijden. Als wij het hebben over kaderstelling wordt het de raad wel heel erg moeilijk gemaakt door het college. Ik hoef dan alleen de kadernotitie minderhedenbeleid maar aan te halen die ons al voor oktober was toegezegd door de wethouder. Hij staat zelfs niet op ons agendapuntenoverzicht maar we zien hem wel zo ineens hier in dit beleidsplan voorbij komen voor januari 2008. Inmiddels hebben we wel allerlei voorstellen voorbij zien komen waarbij het kader, de minderhedennotitie dus, nog ontbrak. Een totaal verkeerde volgorde dus. Wij vragen ons zo langzamerhand af wie de agenda eigenlijk bepaalt, de raad, het college of de ambtelijke organisatie. Ondanks het tekort aan menskracht moet deze raad wel haar werk kunnen doen. Toezeggingen zijn toezeggingen en afspraak is afspraak!

De gunstige economische ontwikkelingen zouden voor u een uitdaging moeten zijn uw doelstelling van het werkloosheidscijfer naar beneden bij te stellen . Waarom doet u dit niet?

Modernisering WSW: Wij hadden in dit beleidsplan liever zien staan dat de gemeente haar verantwoordelijkheid voor haar WSW ers en onze WSW versterkt.

Bij de WIW/ID ers wordt er gesproken van 28 wachters wier loonkostensubsidie op 1 januari 2010 wordt stopgezet. Deze wachters werden vorig jaar ook al zo betiteld Als deze mensen niet doorstromen naar regulier werk kunnen zij dan ook blijver worden of staan zij dan op straat? Zou het niet beter zijn deze mensen ook als blijver te betitelen? Wat zijn de vooruitzichten?

Bij de Herstructurering de Bouwen zegt u terecht dat er extra aandacht moet zijn voor communicatie. We hebben bij de behandeling van het raadsvoorstel gezien dat bepaalde zaken toch niet zo helder op papier kwamen als wij wel zouden willen. Is het mogelijk om in de toekomst voor elke zich voordoende verandering in wat voor (woon) situatie dan ook in heldere bewoordingen (eventueel eerst testen door een van de betrokkenen) op 1 A viertje uit te leggen wat de af te leggen weg is, procedureel gezien? Mensen moeten in begrijpelijke taal geïnformeerd worden en niet in een taal die voor tweeërlei uitleg vatbaar is?

WMO: U blijft bij uw keuze de rijksbijdrage volledig beschikbaar te houden en eventuele overschotten voorlopig te reserveren. Wij mogen toch wel hopen dat die reserves beschikbaar blijven voor de WMO?

Geacht college, collega raadsleden, ik hoop voor ons allen dat ik de volgende keer een wit overhemd aan kan trekken voor de vergaderingen van de perspectiefnota en het beleidsplan.

Jos v.d. Horst
Fractievoorzitter SP Smallingerland