De SP is meer dan een kiesvereniging.

31 januari 2008

De SP is meer dan een kiesvereniging.

Hier het betoog van voorzitter Jos van der Horst, gehouden tijdens de Algemene ledenvergadering op 30 januari.

Beste mensen…
Wij zijn een politieke partij die zich ten doel stelt om de maatschappij ingrijpend te veranderen op basis van onze uitgangspunten Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Ik vind het belangrijk om dit hier en nu naar jullie, de trouwe leden van deze afdeling, weer eens te benoemen. We zijn meer dan een kiesvereniging... Dat betekent voor ons dat wij actiebereid zijn om voor de mensen op te komen die in de hoek zitten waar de klappen vallen. En dat worden er steeds meer. Daar staan wij voor, voor die mensen gaan wij door het vuur.

We zijn meer dan een kiesvereniging… Ook in de raad zijn wij meer. De andere fracties kijken soms raar van ons op als we weer eens met een motie komen over bijvoorbeeld het voltrekken van het homohuwelijk of een verbod op wilde circusdieren. Direct geen lokale zaken maar wel belangrijk voor ons.

Door onze motie is iemand die weigerde homohuwelijken te voltrekken opgestapt als bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand. Onze motie over de wilde dieren heeft er mede toe geleid dat er waarschijnlijk binnenkort een landelijk verbod op wilde dieren in het circus komt. Maar aan de andere kant schuwen wij ook de dialoog niet.
Zo hebben wij de bewoners van de Leeuwerikstraat, de gemeente en de woningbouwcorporatie om de tafel gekregen om de schrijnende woontoestand van eerst genoemden te verbeteren.
Ook hebben wij in een open gesprek met de wethouder enkele van onze verkiezingsbeloften in het minimabeleid gekregen. Onder andere het opsporen van mensen die onwetend zijn van de mogelijkheden die er zijn om bijzondere of andere bijstand te claimen bij de gemeente zit in dat beleid.

Dit zijn enkele voorbeelden van successen die we in de raad behaald hebben. Er zijn echter ook negatieve aspecten aan het voeren van oppositie en dat is dat je wel eens in de verdrukking komt tussen de grote gevestigde partijen. Het is dan een kwestie van “knokken” om net dat beetje meer te geven en je niet van je standpunt af te laten brengen. Zo stemmen wij ook categorisch tegen de perspectiefnota en de begroting. Om de doodeenvoudige reden: Dit is ons beleid niet, wij hebben het collegeprogramma tot slot van rekening ook niet geschreven. Een college dat eerst gaat voor de prestige projecten en de cultuur en dan, als er geld over is, nog eens denkt aan de armste mensen van Smallingerland verdient die steun niet.

De SP is meer dan een kiesvereniging…Niets menselijks is ons vreemd want wat er in een aantal andere afdelingen gebeurde in de raadsfracties overkwam ons ook . Noodgedwongen moesten wij afscheid nemen van een raadslid. Een bijzondere ledenvergadering besliste dat Petra Kramer haar zetel terug moest geven. Dat deed zij echter niet en zij bezet tot op heden als de fractie Kramer deze gestolen zetel.
Over het hoe en waarom ben ik op die bewuste vergadering, in de pers en in onze eigen media al uitgebreid ingegaan.

Bovengenoemde gebeurtenissen tekenen wel een partij in de groei. Roel Akkerman heeft dat in de laatste nieuwsbrief Podium mooi weergegeven onder de titel groei en stuiptrekkingen. Daarmee bedoel ik dat je soms met de beste beweegredenen wel eens mensen in de binnenste schil haalt die eigenlijk toch niet bij ons thuishoren, om wat voor reden dan ook . Daarom moeten we er voor zorgen dat het in de toekomst niet weer gebeurd.

Op 11 februari is de start de scholing rond ons beginselprogramma “ Heel de Mens”. Persoonlijk verwacht ik daar heel wat van omdat deze scholing het in zich heeft onze meetlat “Menselijke waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit” langs lokale aangelegenheden te leggen.
Ook is er veel ruimte voor discussie en kunnen we gaandeweg de rit misschien wel het verkiezingsprogramma voor 2010 schrijven!!

Wij staan komende zaterdag in het centrum van Drachten met een enquête over de gemeentelijke herindelingen, na de pauze daarover meer, maar ook met de NU, de krant voor een beter Nederland.
Dit is ie… vers van de pers!!
Als het even kan gaan wij die krant bij zoveel mogelijk mensen bezorgen. Ik hoop dat de bereidheid groot is om dit te doen want de inhoud is erg goed en actueel.
U hebt vanavond een nieuw bestuur gekozen of eigenlijk koos u het oude bestuur met een aantal nieuwelingen. Een van die nieuwelingen ben ik zelf.
Vorig jaar ben ik - doordat Frans Baron naar de Provinciale Staten ging - fractievoorzitter geworden en deze zomer werd ik door omstandigheden ook ad interim voorzitter - samen met Sjouke v.d. Heide.
Dat alle bestuursleden bereid zijn door te gaan tekent ook de actiebereidheid en de solidariteit die er heerst in onze club.
Ik ben trots om daar voorzitter van te mogen zijn. Een ding is zeker: De band tussen de fractie en het bestuur is zeer hecht en dat zie je bij sommige andere partijen wel eens anders, met alle gevolgen van dien. Dat zal ons niet gauw gebeuren.
Wij gaan met moed en vertrouwen de toekomst tegemoet .
Want beste mensen wij zijn meer dan een kiesvereniging.