Jaarverslag 2007 SP afdeling Smallingerland.

15 januari 2008

Jaarverslag 2007 SP afdeling Smallingerland.

Op 12 mei werd met het overhandigen van een boeket het 400 ste lid van onze afdeling, Popke Veenstra, welkom geheten. Door verhuizingen en enkele afmeldingen is het ledental iets onder de 400 gedaald. Onze afdeling bestaat uit de gemeenten Smallingerland, Boarnsterhim, Tytsjerksteradiel, Ooststellingwerf en Weststellingwerf. Op verschillende manieren worden er activiteiten ontwikkeld in al deze gemeenten. Het aantal actieve leden is een beetje constant waar een groei eigenlijk gewenst zou zijn.

Elke maand is er een openbare bestuursvergadering gehouden (behalve in de zomervakantie). Daar werden de organisatorische onderwerpen besproken. Ook werden de acties voorbereid en werd er verslag gedaan door de (steun)fractie, werkgroepen, etc.
Naast de bestuursleden Roel Akkerman, Sikke Huitema, Siebe Brouwer, Piet Woudwijk, Sjouke van der Heide en de SP Fractievoorzitter was er altijd een aantal actieve leden aanwezig bij deze bijeenkomsten.
Op 3 april werd Fractievoorzitter Frans Baron wegens vertrek naar Provinciale Staten opgevolgd door Jos van der Horst. Frans Baron heeft nog wel de functie van penningmeester aangehouden. Door privé-omstandigheden heeft Roel Akkerman in september helaas moeten stoppen met het voorzitterschap. Hij bleef wel als algemeen bestuurslid betrokken bij de afdeling. De voorzitterstaken werden tot de algemene ledenvergadering in januari 2008 waargenomen door Jos van der Horst met ondersteuning door Sjouke van der Heide.

Ons eigen ledenblad “Podium” is dit jaar tien maal verschenen. De redactie bestond uit Jos van der Horst, Ramon Vos en (deels) Petra Kramer.
Ook wordt er meer en meer gebruik gemaakt van onze website www.smallingerland.sp.nl.

Activiteiten.
Onze activiteiten stonden dit jaar o.a. in het teken van de Provinciale Statenverkiezingen in maart. Een 4-tal leden van onze afdeling stond op de provinciale kieslijst. De eerder genoemde Frans Baron is zoals bekend verondersteld gekozen en maakt deel uit van de 4 koppige SP Statenfractie in Fryslan. In de weken voor deze verkiezingen hebben we uitgebreid campagne gevoerd, waarbij we op straat veel respons van het publiek mochten ontvangen.

Ook is in gemeente Smallingerland weer een afdelingskrant verspreid.

Naast de verkiezingsdrukte is er ook de Cursus Politieke Basisvorming gehouden onder leiding van onze oud-voorzitter Auke Veenstra. De belangstelling was zo groot, dat we een aantal gegadigden hebben moeten teleurstellen. We hopen deze op de volgende cursus wel te mogen verwelkomen.

Verder is op 29 oktober een ledenbijeenkomst gehouden met als thema ‘SP Lokaal Actief’, waarbij alle afdelingsactiviteiten en organisatorische zaken werden gepresenteerd.
Als gastspreker was tweede kamerlid Rosita van Gijlswijk aanwezig.
In november is gestart met het houden van maandelijkse Kerngroepbijeenkomsten. Op deze bijeenkomsten gaan actieve leden discussiëren over actuele onderwerpen en acties voorbereiden.
Voorafgaande aan deze bijeenkomst is een openbare bestuursvergadering, waar belangstellende leden ook kunnen aanschuiven.
Met deze nieuwe opzet hoopt het bestuur de deelname voor actieve leden aantrekkelijker te maken.

Ledenwerkgroepen.
De ledenwerkgroep Ooststellingwerf heeft enige personele mutaties ondergaan en zijn met verschillende gemeentelijke activiteiten annex (geweest) waaronder het verzet tegen de eerste plannen van de voorgenomen verbreding van de N381.
In Tytsjerksteradiel zijn een 3-tal ledenbijeenkomsten geweest waarbij is afgetast waarmee activiteiten ontplooid kunnen gaan worden.
In Boarnsterhim hebben een aantal actieve leden een ledenwerkgroep opgericht. Daarmee geven zij de SP een gezicht in gemeente Boarnsterhim. Ze zijn o.a. actief geweest met een stand op de Fryske dei en het bezoeken van nieuwe leden.
In Weststellingwerf is het nog niet gelukt om actieve leden te mobiliseren om gezamenlijke activiteiten te ondernemen. De SP is een sterk groeiende partij. Dus we blijven hoop houden dat de activiteiten ook in deze gemeente van de grond zullen komen.

Regionale- en landelijke SP activiteiten.
Ter voorbereiding van het 15e congres op 24 november, met als titel ‘De fundamenten versterken’ zijn in onze afdeling een 2-tal ledenvergaderingen belegd. Aan het congres en de regioconferenties dit jaar hebben ook de afgevaardigden van onze afdeling deelgenomen.

Op de regioconferentie is Ronald Boorsma gekozen als Regiobestuurder, die o.a. als taak heeft de afdelingen te ondersteunen bij hun organisatie activiteiten.
De voorzitter en de fractievoorzitter hebben deelgenomen aan het regio-overleg (1 keer per 2 maanden) en de afdelingsvoorzitter (of vervanger) bezocht de bijeenkomsten van de partijraad (eens per 3 maanden).

Ook hebben we het afgelopen jaar met de beschikbare vrijwilligers de verkiezingsfolders en de provinciale SP enquête ‘Gemeentelijke Herindeling’ huis-aan-huis krant verspreid.
Al deze activiteiten waren alleen mogelijk dankzij de inzet van veel vrijwilligers.
Met ons allen (leden, bestuur en niet te vergeten onze fractie) hebben we in 2007 weer het nodige werk verzet en ook aansprekende successen behaald.

Jos van der Horst en Sjouke van der Heide,
A.i. Voorzitter en. pl.v. vz. SP Afdeling Smallingerland.