h

Uit de RAAD van 1-4-2008

4 april 2008

Uit de RAAD van 1-4-2008

De gemeente blijft moeite hebben met het aanbieden van onderwerpen. Hadden we net een aantal korte tot zeer korte vergaderingen, werden we ditmaal getrakteerd op een zeer volle agenda. Ook voor de SP stonden er een aantal interessante onderwerpen op de rol zoals het beleidsplan voor de wet maatschappelijke ondersteuning en de vestiging van Jeugdhulp Friesland in Kortehemmen.

Daarnaast kwamen ook de nieuwe verordening voor de Gemeentelijk basisadministratie, een onderzoek naar de mogelijkheid voor starterleningen en de notitie kleinschalige verblijfsrecreatie. Over het laatste onderwerp bestond uiteindelijk weinig verschil van mening en had eigenlijk wel als B-voorstel kunnen worden behandeld. Dat wil zeggen dat de mening van de raad in eerder bijeenkomsten al gevormd is en men het niet meer mee terug hoeft te nemen naar de fractie zoals bij een A-voorstel.

Maar we begonnen natuurlijk met het vragenuurtje. Hierin heeft Jos van der Horst vragen gesteld over de aanwezigheid van asbest in scholen. Dit naar aanleiding van berichten in de media over mensen die ziek zijn geworden of zijn overleden omdat zij als medewerker van een school bij het klussen verkeerd waren omgegaan met asbest. De wethouder heeft openheid gegeven in het aantal scholen dat onderzocht is op asbest. De scholen zijn op de hoogte van deze resultaten en met de mogelijke schadelijke gevolgen van asbest. De vraag of ook andere overheidsgebouwen zijn gecontroleerd op asbest zal schriftelijk worden beantwoord.

Michiel Schrier heeft aan wethouder Rozema (CU) geïnformeerd naar de voortgang van de juridische procedures van Afvalsturing Friesland (Omrin) naar onze gemeente en de verkoop van de aandelen in Omrin.
Sinds 2007 wordt het Smallingerlandse afval namelijk niet meer verwerkt door dit samenwerkingsverband van Friese gemeenten, maar wordt het huishoudelijk afval naar Alkmaar vervoerd en daar verbrand. Sindsdien is de gemeente verwikkeld in een proces waarin Omrin enkele miljoenen euro’s schadevergoeding van onze gemeente eist. De wethouder gaf aan dat er niets te melden viel. Inhoudelijk wilde hij ook niet ingaan op de inhoud van de processen die nu lopen.

Na het vragenuurtje stond het beleidsplan WMO op de agenda. De grootste vraag hierbij is voor de SP: “Ga je voor het geld of voor de mensen”. Het mag vanzelf spreken dat Jos van der Horst een vurig pleidooi heeft gehouden voor de mensen die te maken hebben met ondersteuning in hun ziekte. Ook vinden wij niet dat mensen zorg (of meestal te weinig) zorg toegewezen krijgen op basis van een telefoongesprek. Wij zien liever dat zorgaanbieders zoals wijkverpleegkundigen deze indicatie op zich nemen. Wie heeft er immers het beste beeld van de behoeften en de situatie van de mensen. Wij kregen de handen hiervoor jammer genoeg niet raadsbreed op elkaar. Daarnaast waren wij het er niet mee eens dat - mocht de pot geld voor zorg op zijn - de gemeente gaat beknibbelen op de zorg die mensen kunnen krijgen.
De hele WMO is al een bezuinigingsmaatregel en dit vinden wij dan ook geen keuze.
De gemeente moet geld vrij zien te maken om de zorg ook in de toekomst te garanderen.
Dan maar een minder mooie cultuurtempel of raadhuisplein. Het gaat tenslotte in de politiek om keuzes. Enkelen oppositiepartijen steunden ons hierin, maar dit was niet genoeg voor een meerderheid binnen de raad. Gelukkig is het amendement van de ChristenUnie dat wij ondersteunde over trapliften aangenomen. Mensen hoeven niet meer uit de vertrouwde omgeving te vertrekken als zij een traplift nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven functioneren. Saillant was dat de wethouder (ook CU) het geld belangrijker leek te vinden dan de mensen. Al met al toch wel teleurstellend dat niet alle partijen willen kiezen voor de mensen, maar zich meer laten lijden door het geld. Wij konden bij stemming dan ook niet meegaan in het voorstel om de beleidsnotitie aan te nemen.

Hierna stond de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie op de agenda.
Op zich was deze aanpassing nodig door gewijzigde regelgeving, maar dat alle bevoegdheid zomaar overgedragen zou worden aan het college is een tweede.
Hoe willen wij bijvoorbeeld omgaan met mensen die uit het GBA vallen doordat zij dakloos worden? Welke mensen buiten de gemeente mogen gegevens uit het GBA krijgen? De portefeuillehouder (burgemeester Bert Middel) had in de commissievergadering al veel zorgen hierover wegenomen. De gemeente doet alles binnen de wettelijke kaders om zorg te dragen voor mensen die niet ingeschreven staan in deze administratie en daardoor bijvoorbeeld geen bijstand aan kunnen vragen. Doordat ze geen vast woonadres hebben is dit wettelijk niet mogelijk.

Michiel Schrier pleitte er dan ook voor om het sociale pension zo snel mogelijk te realiseren, om zo mensen een woonadres te kunnen geven waardoor men niet buiten de boot valt. Ook over de verstrekking van gegevens aan derden was de burgemeester duidelijk: “In geval van twijfel is het voordeel voor de burger”. Deze eisen waren ook vastgelegd in een motie van de PvdA. Aanvullend vroeg deze motie ook om publicatie van deze gegevensverstrekking aan derden te publiceren in het burgerjaarverslag, zodat de raad het gevoerde beleid kan controleren. Toen de burgemeester ook dit laatste punt overnam kon iedereen zich vinden in de verordening.

De starterlening vormde een moeilijker punt voor onze fractie. In ons verkiezingsprogramma geven wij aan ons best te gaan doen voor de starters op de woningmarkt. Het college vroeg ons om in te stemmen met een onderzoek naar de mogelijkheid van deze leningen. Op zich klinkt het heel sympathiek en lijkt er niets mis mee, maar wij hebben onze twijfels. Als eerste is er al een landelijke regeling de koopsubsidie hypotheek.

Daarnaast vragen wij ons af waarom je als starter een huis van twee ton moet kunnen kopen terwijl er voldoende huizen in de prijsklasse van 125.000 tot 150.000 euro zijn te vinden. Je bent tenslotte starter en moet ergens beginnen. Wij zien er dan ook niets in om mensen boven de mogelijkheden die ze van de hypotheekverstrekker krijgen meer geld te kunnen lenen.
Wij vinden dat wij de mensen ook een beetje tegen zichzelf moeten beschermen, want niemand is er bij gebaat dat na drie jaar blijkt dat de groei in salaris toch niet zo positief was om de extra hypotheek te kunnen bekostigen. Wij zien meer in gemeentelijke subsidies die de maandlasten van starters in het begin naar beneden brengen.
Ook zou de gemeente door haar grondprijzenbeleid kunnen stimuleren dat starters een koopwoning kunnen kopen.
Hierdoor en in aanvulling hierop zouden er meer gezinswoningen in de prijsklasse rond de 150.000 euro kunnen worden gebouwd. Dit lijkt ons verstandiger dan mensen een bot voor te houden dat ze uiteindelijk niet zelf kunnen dragen.

Het vierde A-voorstel ging over het veranderen van het bestemmingsplan om het mogelijk te maken dat Jeugdhulp Friesland kinderen van 12 tot 18 jaar zou kunnen opvangen in het complex van de Woodbrookers in Kortehemmen. Het gaat om kinderen uit Friesland met psychische problemen en andere problemen van opvoedkundige aard die anders in andere delen van het land zouden moeten worden opgevangen. De meerderheid van de raad was het er mee eens dat Jeugdhulp Friesland geholpen moest worden deze kinderen in Kortehemmen onder te brengen. Vooral de VVD was tegen in persoon van Barend Potjer die een zeer negatief beeld schetste van deze groep kinderen. Leden van de raad omschreven zijn optreden zelfs als ‘Wilderesk’. Iets waar de wethouder zich wel in kon vinden. Jos van der Horst hield in tweede ronde nog een vurig pleidooi voor deze kansarme groep kinderen en zorgde daarmee nog voor een waardige afronding van het debat.

Na wat korte vragen over de notitie kleinschalige verblijfsrecreatie werd de vergadering om half twaalf afgesloten door het afhameren van de B-voorstellen.

Michiel Schrier

U bent hier