Buurten in Noord-Oost Drachten

15 juni 2008

Buurten in Noord-Oost Drachten

Voorafgaand aan de historische overwinning van Nederland op Frankrijk zijn een groep SP’ ers uit Smallingerland op vrijdag 13 juni de wijk Noord-Oost Drachten in getrokken. Landelijk SP bestuurslid Rosita van Gijlswijk (rechts) samen met SP'er en buurtbewoonster Gaby Hilberts stellen vragen aan de deur in Noord-Oost.Ze waren in het gezelschap van ex-Tweede Kamerlid en lid van het landelijke SP bestuur Rosita van Gijlswijk.

De wijk Noord-Oost is een echte volksbuurt en zit midden in de herstructurering die in maart 2005 officieel van start is gegaan. In eerste instantie gaat het om de sloop van 600 woningen.
De 9 koppige SP ploeg bracht een bezoek aan de mensen die wonen aan de Robijnekamp, Lijsterstraat en Geelgorsstraat.Iedere bewoner kreeg de ZO-krant (SP krant voor een beter Nederland) persoonlijk overhandigd door de plaatselijke SP- politici. Er werden door de SP'ers ook enkele vragen gesteld die betrekking hadden op het woongenot en de leefomgeving. Wat opviel was dat er nogal wat onwetendheid heerst bij de mensen als het gaat om de toekomst van hun woningen. Hoewel in de plannen staat dat er 23 woningen aan de Robijnekamp zullen worden gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw weet niet een bewoner welke huizen dat zullen zijn. Bovendien worden er nogal wat huizen aan hun lot over gelaten en is het onderhoud door de woningbouwcorporaties minimaal. De complete uitslag van het onderzoek volgt na de zomer.

Jos v.d. Horst