SP betoog Perspectiefnota 2009-2012

25 juni 2008

SP betoog Perspectiefnota 2009-2012

Geacht college, geachte collega raadsleden,
Ik wil u graag meenemen naar de toekomst en wel naar juni 2010, want voor ons ligt alweer de derde perspectiefnota van deze zittingsperiode. Volgend jaar krijgen we er nog een en dan zit er in 2010 alweer een nieuwe raad met een nieuw college.

Blijft alles bij het oude na de verkiezingen van 2010 of kiezen we voor een frisse wind? Blijven we op ons geld zitten of geven we het uit?

Waar geven we het dan aan uit?

Aan prestigeprojecten en aan dure externe bureaus die moeten gaan bedenken hoe de cultuurinstellingen in deze gemeente geclusterd moeten worden? Kan de wethouder van cultuur dit nog steeds niet zelf bedenken of heeft hij de cultuurinstellingen misschien beloften gedaan die hij niet na kan komen? Zal de gemeente dan eindelijk de regie in handen kunnen nemen of is de ambitie van de clustering gestrand? De vertraging die inmiddels is opgetreden in dit proces is opgelopen naar een jaar achterstand, kan de wethouder dit dan ook uitleggen?

Aan externe reïntegratiebureaus die onze langdurige werklozen aan werk moeten helpen?
Aan nog meer marktwerking in de WMO? Kunnen we dan wel de zorgaanbieders de indicaties voor de thuiszorg laten doen net als in Eindhoven bij wijze van proef gebeurd?

Moeten we alsnog 3 miljoen aan Omrin betalen? Waarschijnlijk zit het nieuwe college in 2010 met de gebakken peren van de verkeerde zuinigheid van deze B en W.

Kan dan misschien het openbare groen aanbesteedt worden aan Caparis zonder de omweg van een derde partij? Zou dan eindelijk het Sociaal Pension gerealiseerd zijn of komt deze post voor de vijfde of de zesde keer voorbij? Hoeveel moties moeten we daarop nog indienen? Vorig jaar nog werd er een motie door de fractie Kramer ingediend die om steun te vergaren sterk afgezwakt werd waardoor de wethouder hem zonder aarzelen overnam. Er staat niets hards in dus wat kan je gebeuren nietwaar?

Zullen we het de mensen die een traplift hebben aangevraagd en afgewezen werden voordat het primaat van verhuizen er uit gehaald is gemakkelijker maken door hen er op te wijzen dat er iets veranderd is in het beleid of blijven we doen of onze neus bloedt?

Zullen er dan eindelijk windmolens in Smallingerland staan om iets te doen aan de vermindering van de CO2-uistoot of blijven we de boot missen? Koopt de gemeente in 2010 haar energie op een duurzame manier in of blijven economische doelen belangrijker zoals verwoord in het doelmatigheidsonderzoek naar de inkoop van energie?

Zal de raad dan akkoord gaan met extra geld voor het Polderhoofdkanaal omdat er altijd wel een trucje te bedenken valt om het project onderdeel te laten zijn van een groter geheel waar dan weer extra geld voor gevraagd kan worden? Zal de raad daar in trappen?

Wordt Fenner Dunlop dan eindelijk uit het centrum verplaatst en is dan eindelijk het Thalenpark opgeknapt? Of is de verplaatsing van Fenner Dunlop daarvan afhankelijk? Wat hebben we daar dan voor over? Levert het verplaatsen van Dunlop dan eindelijk een prachtige wijk met sociale huurwoningen op?

Weten we dan ook hoe de cliënten denken over de bezwarencommissie WWB/WMO of gaat dit onderzoek weer gebeuren via een benchmark?

Is die 2 ½ miljoen die voor het Berenatmeer gereserveerd wordt dan alweer achterhaald omdat dat nu typisch een dergelijk prestigeproject is die onder het mom van waterberging gewoon een excuus is om de hele rijken aan een woning aan het water te helpen?

Hebben we dan alle spraakverwarringen over toezeggingen van een sportzaal of een sporthal voor Oudega ook opgehelderd?

Kunnen we dan als we al een Fries woord in de ambtelijke stukken gebruiken dit dan ook goed schrijven? (reedrieden=reedriden)

Allemaal vragen voor in de toekomst waarvan ik stiekem hoop dat ze vandaag een beetje beantwoord worden!

Jos van der Horst
SP Fractievoorzitter