SP enquete: Bewoners de Bouwen niet tevreden met informatie gemeente

25 juni 2008

SP enquete: Bewoners de Bouwen niet tevreden met informatie gemeente

PERSBERICHT . De woonwijk De Bouwen in Drachten wordt grondig geherstructureerd. De gemeente Smallingerland heeft de afgelopen periode veel tijd en aandacht besteed aan voorlichting over deze wijkvernieuwing en heeft inwoners mogelijkheden gegeven om in te spreken. De werkzaamheden voor de vernieuwing zal uitgevoerd gaan worden over een periode van 10 jaar.
De SP gemeenteraadsfractie wilde graag van de bewoners in de Bouwen zelf vernemen hoe zij betrokken werden in de plannen.

“We waren vooral benieuwd naar de kwaliteit van de voorlichting, of mensen daadwerkelijk begrepen hadden wat er geschreven en gezegd was” zegt fractievoorzitter Jos v.d. Horst.
Een 10 tal actieve SP leden hebben de fractie ondersteund en zijn deur aan deur vragen gaan stellen aan de bewoners van het Paardepad, Bouwakker en Klaverweide.
Een bewoner aan het Paardepad gaf aan:” Het is toch van de zotte dat wij nu nog steeds niet weten of ons huis er over twee, drie jaar nog staat”.

” Deze uitspraak geeft meteen weer hoe ruim 60 % van de bewoners er over denkt “ aldus Jos v.d. Horst. “Mensen zijn meer geïnteresseerd in hun eigen woonsituatie dan dat zij daadwerkelijk begaan zijn met de wijkvernieuwing.” Ook nadat de gemeente een folder in de wijk had verspreid met de informatie over de eerste drie deelprojecten was men vooral aan het Paardepad, waar de SP voor de tweede keer langs is geweest om de meningen te peilen, van mening dat de informatie over hun eigen situatie niet duidelijk en concreet was.

Op vragen n.a.v. duidelijkheid over het al dan niet slopen van huizen antwoordde wethouder Ketelaar dat dit in eerste instantie de verantwoording van de corporaties was. “ Dat is natuurlijk wel zo, maar de gemeente heeft tot taak die duidelijkheid voor haar burgers te eisen” is het weerwoord van v.d Horst.
Veel bewoners vinden wel dat er verbeteringen moeten komen in de Bouwen, maar vinden het renoveren van de woningen en het ‘opknappen’ van het groen en de straat voldoende. Weinig mensen hadden last van parkeer overlast en bijna alle mensen gaven aan in de Bouwen te willen blijven wonen.

De ervaring van de SP leert dat Wijkvernieuwing betekent dat er aandacht is voor de buurt, en dat erin geïnvesteerd wordt. Dit is goed en het biedt geweldige kansen om het vertrouwen in de buurt (in beide opzichten) te versterken. Maar wijkvernieuwing kan ook het aanwezige wantrouwen tussen bewoners, corporaties en gemeente versterken.

De intenties van de gemeente Smallingerland zijn eigenlijk wel goed maar gaan volgens de SP teveel voorbij aan wat de mensen werkelijk belangrijk vinden.
Voor nadere informatie en de volledige uitslagen van de enquête:
Jos v.d. Horst tel: 06-40548473