Betoog SP n.a.v. Koopzondagen

24 oktober 2008

Betoog SP n.a.v. Koopzondagen

Met veel belangstelling heeft de fractie het onderzoek naar koopzondagen in Drachten gelezen. Wij vonden het wel belachelijk dat dit stuk wegens afwezigheid van collegeleden zonder voorstel naar de raad is gestuurd. Volgens ons zijn er genoeg mogelijkheden geweest om een stuk dat gedateerd is op 7 mei 2008 te behandelen in het voltallige college. Het kan natuurlijk ook zijn dat de verhoudingen binnen het college fragieler zijn dan gedacht.

De SP is een partij die uitgaat van de menselijke maat en zich niet laat meeslepen door economische motieven en belangen. Wij vinden dat mensen werken om te leven en niet andersom. Ook mensen die werken in een winkel hebben recht op momenten van rust in hun leven. Dit geldt zeker voor kleine zelfstandigen die zelf op moeten komen draven om de winkel op zondag open te gooien. Ook zij moeten bijvoorbeeld één dag per week helemaal aan het gezin te kunnen besteden. Wij vinden het dan ook een slechte zaak als mensen zich door economische motieven gedwongen voelen mee te moeten doen met rat race. Helemaal als het nog maar de vraag is of men er financieel beter van wordt op zondag open te zijn. Mensen kunnen hun geld maar één keer besteden dus wat men uitgeeft op zondag kan door de week niet meer uitgegeven worden. Ook lezen wij dat mensen door het hoofdkantoren van winkelketens hun personeel verplichten zondags open te gaan. Mensen krijgen nog minder mogelijkheden zelf invulli! ng te geven aan hun eigen leven omwille van het geld.

Verder vinden wij ook dat er gedacht moet worden aan de mensen en hun kinderen die wonen in en rond het centrum. Persoonlijk vind ik het erg plezierig dat het Sander Israelplein op zondag niet vol staat met auto’s en ik de kans krijg mijn kinderen te leren fietsen en een balletje over te schoppen. Wij vinden het dan ook belangrijk deze momenten van rust te bewaren.

Natuurlijk steken wij onze kop niet in het zand en zien dat veel plaatsen Drachten al zijn voorgegaan in het instellen van een koopzondag. Zelfs in nota bene Oss kunnen de mensen op bepaalde zondagen hun geld naar de winkel brengen. Dit betekent niet dat wij blindelings achter een dergelijke trend aan hoeven te lopen. Natuurlijk moeten mensen zelf beslissen hoe zij invulling geven aan hun zondag. De een gaat naar de kerk en de ander naar de Efteling. Wij zijn er ook niet op tegen dat mensen op zondag hun geld uitgeven zolang dit maar niet te koste gaat van de zelfstandige ondernemers en de mensen die in de winkel werken. De belangen van deze mensen gaan voor die van mensen die de verveling op zondag willen verdrijven met een dagje funshoppen. Mensen kunnen al zes dagen per week naar de winkel een zevende dag is volgens ons niet een echte noodzaak.

We moeten ook niet voorbij gaan aan het feit dat Drachten een ander uitstraling heeft dan bijvoorbeeld Groningen of Leeuwarden. Drachten blijft –en dat bedoel ik niet negatief- een groot dorp. Hoeveel vaarten we uitgraven of culturele zondagen we ook organiseren. Dit is misschien ook wel juist één van de redenen waarom veel mensen hier met veel plezier wonen. Natuurlijk kan er altijd gekeken worden naar plannen hoe wij er voor kunnen zorgen dat mensen met nog meer plezier naar ons toekomen of in de gemeente wonen.

Al onze pijnpunten worden goed verwoord in een citaat dat terug te vinden is op baldzijde 29 van het rapport dat ik de mensen die niet verder kwamen dan de cijfertjes niet wil onthouden.

“Kijk eens naar de extra koopavonden….in plaats van dat Drachten bekendheid geniet hierom, is de algemene mening van het winkelend publiek ‘het is hier toch niet gezellig, de helft is dicht’. Ik doe mijn winkel trouw open….wat blijkt iedere keer weer: geen omzet of heel weinig. Het is me de moeite niet meer waard. Na vijf jaar proberen zeg ik ‘bekijk het maar’. Mijn gezin is belangrijker, ik doe niet meer mee. Zo zie ik ook de zondagen: het werkt niet! Wij zijn geen Groningen of Leeuwarden, we krijgen het hoog in de bol en wie zijn de dupe? Juist; de kleine ondernemer. En wie van de kleine ondernemers dan nogmaals? De vrouwelijke kleine ondernemer. Ik ben is FEL tegen in economisch opzicht en in sociaal opzicht.”

U begrijpt waarschijnlijk al dat de fractie van de SP niet op voorhand al staat te springen koopzondagen in te stellen in onze gemeente. Wij zijn bezorgd om de druk die dit legt op zelfstandige ondernemers. Ook zijn wij van mening dat we niet koste-wat-het-kost mee moeten gaan in de 24-uurs economie die de commercie ons op wil leggen. Iedere maand een koopzondag zien wij dan ook niet zitten. De fractie van de SP wil nog wel eens heel diep nadenken over een beperkt aantal koopzondagen rondom speciale gebeurtenissen.

door: Michiel Schrier

De weblog van Jos van der Horst