Betoog SP op Beleidsplan 2009-2012

11 november 2008

Betoog SP op Beleidsplan 2009-2012

Geacht college, geachte collega raadsleden,
Gelukkig hoeft de gemeente Smallingerland geen procedures te starten om haar door de belastingbetaler opgebrachte geld van een of andere obscure IJslandse bank terug te vorderen. De centen van de belastingbetaler zijn hier in goede handen. Geen beleggingen en keurig volgens de regels beheert. Het vermogen groeit hier langzaam en daar is niets mis mee want dan heb je nog eens een appeltje voor de dorst. Dat er moeilijke tijden aanbreken is een ding dat zeker is. Op korte termijn kunnen we redelijk vertrouwen hebben in onze minister van Financiën. Een echte garantie voor de toekomst geeft hij niet. Wordt het ongebreidelde marktdenken nu eindelijk eens aan de kant gezet en gaat men over tot een meer geleide economie? De tijd lijkt rijp om het radicaal anders te doen.

De SP ziet ook in Smallingerland de gevolgen van de kredietcrisis ontstaan. Het zal met name de mensen met de laagste inkomens gaan treffen. De verwachting is dat de koopkracht gaat dalen en dat het zeer moeilijk voor mensen gaat worden om die extra uitgave voor de vervanging van kapotte noodzakelijke apparatuur te bekostigen. Een tijdje geleden hebben we voorgesteld om het sociaal minimum voor het ontvangen van bijzondere bijstand op te hogen van 110 naar 120%. De wethouder beloofde een onderzoek en bevestigde vorige week in de raadsvergadering dat er schot in de zaak zat. De SP hoopt dat het niet al te lang meer duurt. Ook de Drachtster Vaart dreigt te bezwijken onder de druk van de kredietcrisis. Vorige week is daar een flink aantal kritische vragen over gesteld waar u nog geen antwoord op kon geven. De SP pleit voor een extra reservering voor de ondernemers die door het niet graven van de Vaart gedupeerd dreigen te raken.

Het Sociaal pension is een steeds terugkerend onderwerp in deze raad. We hebben moties ingediend en aangenomen. Niets blijkt te helpen. De gemeente is er alleen planologisch bij betrokken wordt er gezegd, het ligt aan de woningcorporaties en zo hebben we er al heleboel voorbij horen komen. Vorige week kregen we een brief van het college waarin toch enige hoop te bespeuren valt. Aan welke termijn denkt het college dat er eindelijk een sociaal pension gerealiseerd is. Wij waren van zins om een motie in te dienen met een voorstel. We hebben zelfs een gebouw in gedachten die u voor het pension zou kunnen gebruiken. Wij beseffen ons terdege dat we door het noemen van het gebouw onnodige onrust onder de bewoners in desbetreffende kunnen kweken. Wij kunnen niet genoeg benadrukken dat er in de voorbereiding al zeer intensief met buurtbewoners overlegd moet worden waar het pension gevestigd moet worden. We hopen dat andere fracties hier terdege rekening mee houden. We willen niet graag een herhaling van de gebeurtenissen rond de vestiging van Jeugdhulp Fryslan in het Woodbrookersgebouw te Kortehemmen.

De WMO heeft altijd onze onverdeelde aandacht. Vooral de uitwerking van de projecten ter versterking van de sociale samenhang en leefbaarheid van de buurten en de wijken zullen wij met belangstelling volgen. Wij hebben daar ook zo onze ideeën over en wij willen graag meedenken en zullen daarin ook zeker met initiatieven komen. Omdat wij een groot voorstander zijn van kleinschaligheid en dat je zeker op wijk en buurtniveau iets moois kan maken van het bereikbaar maken van voorzieningen. De wijken en buurten lenen zich uitstekend voor het organiseren van zorg. Onze voorstellen daarin zijn: kleinschalige, intieme buurtverpleeg- en verzorgingshuizen aangevuld met seniorenwoningen en aanpasbare woningen bij bouwen in de wijk. Hiermee biedt je mensen de mogelijkheid om in hun vertrouwde woonomgeving te blijven wonen ook als het wat minder gaat. Ons voorstel is dat de thuiszorg uitgebreid wordt in plaats van afgebroken zoals nu gebeurd. Wij zouden willen pleiten om een organisatie als Buurtzorg Nederland eens te betrekken in de aanbestedingen. Zij werken met buurteams die volledig zelfstandig werken zonder de managers die bij andere organisaties de boventoon voeren.
Het idee van de buurtbemiddelaar spreekt ons ook enorm aan. Vooral de geschillen die soms ontstaan als de ouderen de jongeren aanspreken op ongewenst gedrag baren ons grote zorgen en dat is niet alleen in Noordoost het geval, we komen het in veel meer wijken tegen. Vraag van onze kant is hoe breed inzetbaar wordt dit fenomeen?

Er wordt eenmalig 1,17 miljoen geraamd voor het redden van Caparis. Volgende week staat het transitieplan van Caparis op het programma van de commissie SAZO. Deze raad beslist dan op basis van dit plan of er genoeg vertrouwen is om deze som geld daadwerkelijk uit te trekken om de sociale werkvoorziening voor de 8 deelnemende gemeenten in de benen te houden. Als we het hebben over het functioneren van deze raad in de GR kunnen we stellen dat we steeds achter de feiten aanlopen en niemand kan ontkennen dat er iets moet gebeuren om dat te veranderen. Onlangs kwamen de griffiers in Friesland met een goed voorstel om sturing vooraf te bewerkstelligen. Daar heeft de SP een motie op gebaseerd die u allen voor het weekend heeft toegestuurd gekregen. De SP heeft deze motie ook naar de betrokken raden gestuurd. Het is een begin om de WSW terug te geven aan de democratie.

Ook willen we het nog even over schaatsen in het centrum hebben. Een erg leuk initiatief en wij ondersteunen het dan ook van harte maar wij willen wel graag dat het college in het vervolg eerst met een conceptplan( hoe summier ook) naar de raad komt en dan actie onderneemt en niet zoals dat afgelopen keer gebeurde door de fractievoorzitters in het presidium bijeen te roepen en te confronteren met het uitgeven van 55.000 waar dan onmogelijk meer nee tegen gezegd kan worden. Dit misbruik van het presidium moeten wij als raad met hand en tand tegen gaan.

Tot slot willen we nog iets zeggen over de herindelingen. Onze burgemeester en waarde voorzitter weet elke keer weer het onderwerp te berde te brengen. De SP meent dat er zeker hier niet geherindeeld hoeft te worden. We hebben de juiste omvang ,voldoende inwoners en het gemeente huis staat hier nog redelijk dicht bij de burger. Hou dat alstublieft zo!

Jos v.d. Horst
Michiel Schrier