SP : Elk dorp een bejaardentehuis

3 juni 2009

SP : Elk dorp een bejaardentehuis

DRACHTEN - Elk dorp moet een klein bejaardentehuis hebben.Dan kunnen mensen ook op hogere leeftijd in hun eigen omgeving blijven wonen. Dit wil de SP in Smallingerland.De leegloop op het platteland neemt toe als er alleen in steden voorzieningen voor ouderen zijn, zegt fractieleider Jos van der Horst. Het ouderenhuis hoeft volgens hem niet veel te kosten.Er is weinig management en overhead nodig, verplegers kunnen hun werk in overleg met de bewoners en hun families inrichten. ,,Ouderen kunnen dan betrokken blijven bij hun eigen familie en sociale netwerken.’ ( LC 2-6-'09)

Op dinsdag 2 juni stond in de raad van Smallingerland de actualisatie van het woningbouwprogramma op de agenda. In de commissievergadering die daaraan vooraf ging werden de kaarten op een dusdanige wijze geschud dat er een B-voorstel overbleef. De fractie van de SP restte in deze niets anders dan een stemverklaring. De rest van fracties in de raad vinden het geactualiseerde plan wel goed zo en hoeven hier niets meer over te zeggen.
De SP in Smallingerland is van mening dat er juist een heleboel dingen ten gunste van de leefbaarheid in vooral de dorpen, maar ook de wijken van Drachten, veranderd hadden kunnen worden. Er vindt op dit ogenblik een ongekende trek plaats vanuit de dorpen naar de grotere steden. Voor het platteland is dit funest en de vrees bestaat zelfs dat er spookdorpen zouden kunnen ontstaan. Volgens de SP in Smallingerland is dit allemaal terug te voeren naar de opschaling van allerlei zaken. Bijvoorbeeld: Alle hulpbehoevende ouderen worden in grote tehuizen verzorgd die zich bijna allemaal in de grote plaatsen bevinden. Mensen in bijvoorbeeld Boornbergum kunnen, als ze ouder en hulpbehoevend worden niet meer in hun eigen dorp blijven wonen. Aan de andere kant trekken de jongeren ook weg door gebrek aan betaalbare starters en huurwoningen.
Een uitstekend initiatief van de woonzorgzone die aan de Lauwers in Drachten zou komen gaat niet door omdat Zuidoostzorg het niet kan betalen .De schaal verkleinen betekent meer aandacht voor de ouderen in de wijken en dorpen zodat zij betrokken blijven bij hun eigen familie en sociale netwerken in de buurt. De schaal van de toekomst voor bijvoorbeeld een verzorgingtehuis is “6 gehaktballen in de pan”. Er zijn voorbeelden in den lande waar men kleine verpleeghuizen heeft ingericht die midden in de wijk staan.

Bijvoorbeeld :In Soest staat het kleinschalige verpleeghuis De Wiekslag midden in een wijk, naast een school. In dit verpleeghuis geen rolstoelen of rollators op de gang, maar uitzicht op spelende kinderen in het speelkwartier. Geen lange kale gangen, maar huiselijkheid. In De Wiekslag wonen twaalf bewoners, ieder op een eigen kamer. De bewoners delen twee keukens. De kleinschalige aanpak zoals in De Wiekslag is niet duurder dan de grote verpleeghuizen. Kleinschalige verpleeghuizen maken minder kosten voor administratie en ondersteunende diensten. De verzorgenden hebben veel ruimte om hun werk zelf in te delen, dat bespaart op management. Omdat de lijnen kort zijn, kan de verpleging beter overleggen met familie en zo gezamenlijk zorgen voor een optimale zorg.

In elk dorp en in elke wijk zou dit mogelijk moeten zijn. Waar we dan heen moeten met de leeggekomen grote bejaardenhuizen? Daar kunnen dan mooi weer goedkope huurwoningen en starters woningen in gemaakt worden. Corporaties, gemeenten en zorginstellingen zouden de handen ineen moeten slaan om dit te verwezenlijken.
De SP in Smallingerland wil van bovenstaande punten een speerpunt maken in haar verkiezingsprogramma voor de raadsverkiezingen van 2010.

Meer informatie.
Jos v.d. Horst