Kamervragen n.a.v. actie van NuBasta

27 september 2009

Kamervragen n.a.v. actie van NuBasta

Renske Leyten van de Tweede Kamerfractie van de SP stelt vragen aan de staatssecretaris van VWS naar aanleiding van de actie avond van SP en NuBasta van 7 september j.l. Zaterdag 26 september was er nog een discussieprogramma op Omrop Fryslan waarin Simmy de Vries van NuBasta en Renske Leyten met 2 managers uit de zorgwereld in debat gingen.

Vragen van het lid Leijten (SP) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het actiecomité Nubasta.

1
Bent u bekend met het actiecomité in Friesland ‘Nubasta’? (1)

2
Hoe oordeelt u over de bevindingen van de initiatiefnemers dat er geen tijd meer is voor menselijk contact in de zorg? Kunt u uw antwoord toelichten?

3
Kunt u ingaan op de samenhang van de constatering dat er geen tijd meer is en de wens voor kwaliteitszorg? Denkt u dat kwaliteit van zorg kan worden vormgegeven zonder tijd voor mensen die zorg nodig hebben?

4
Hoe antwoordt u op de vraag van Nubasta dat de indruk dat de werkvloer niet meer betrokken mogen voelen bij de mensen die zorg behoeven?

5
Hoe acht u de medewerkers in de zorg in staat tot aandacht, als we uw uitspraak ‘aandacht op zich is echter geen functie in het kader de AWBZ’ daarnaast leggen (2)

6
Hoe oordeelt u over dit initiatief, dat aangeeft dat er te weinig tijd is, in relatie met uw stelling dat er 5000 handen aan het bed zijn bijgekomen? (3)