De Rekening( SP-betoog bij beleidsplan 2009-2013)

11 november 2009

De Rekening( SP-betoog bij beleidsplan 2009-2013)

De gemeente Smallingerland is een bedrijf. Zoals elk bedrijf in crisistijd moet ook het bedrijf Smallingerland op haar geld passen. Dat “op het geld passen” heeft het bedrijf Smallingerland in het verleden goed gedaan. Er bleef steeds een groot deel over om iets leuks van te doen. Zo werden er diverse prestigeprojecten uit de grond gestampt waar men in de toekomst van kon zeggen: Die colleges van CDA en PvdA die deden dat maar mooi. Geweldige vaarwegen, mooie fietstunnels, een stadscentrum om u tegen te zeggen, zo groen als de parken in Smallingerland zijn ze nergens, de cultuurtempel in Drachten wat een pracht. Enig cynisme is hier wel op zijn plaats want er is weinig tot niets gerealiseerd van bovenge-
noemde projecten.

Kortom , het gaat goed met het bedrijf Smallingerland. Nog geen rode cijfers en er is deze keer geen reden tot bezuinigingen.” Maar”…, zo wijst het vingertje in dit beleidsplan ,er is reden tot waakzaamheid want dit plan bevat een aantal onzekerheden. Deze onzekerheden zouden wel eens tot bezuinigingen kunnen leiden. Want het rijk zal zijn bezuinigingen op onze gemeente kunnen afwentelen. In het huidige economische bestel is dat dan ook de logische reactie en er zullen dan ook scherpe keuzes gemaakt moeten worden.

Hieruit blijkt tevens dat de verkiezingen wel heel dicht bij komen. Het college speelt de komende maanden nog mooi weer en legt de bezuiniging neer bij een volgend college. Sterker nog men bedenkt NU al een pakket met bezuinigingsmaatregelen om hier medio 2010 mee naar de raad te komen. MAG HET VOLGENDE COLLEGE HIER NIET ZELF OVER BESLISSEN? Als het aan de SP ligt ziet de college samenstelling er volgend jaar heel anders uit!

De economische crisis heeft dit college in april genoopt tot een pakket crisismaatregelen die ertoe zouden moeten leiden tot een impuls van de plaatselijke economie.
De SP heeft in de vergadering waarin de “stimulerende invalshoek”werd behandeld tandenknarsend moeten aanzien hoe het college samen met de coalitiepartijen een toneelspelletje opvoerde. Een goed geregisseerde klucht met als motto: we timmeren alles dicht zodat de oppositie er met geen speld tussen kan komen. We hebben 6 uren zitten debatteren maar voor het zelfde geld hadden we ook thuis kunnen blijven.

Neemt niet weg dat dit beleidsplan de uitvoering beoogd wat er in kader is beschreven in de stimulerende invalshoek. Zoals gezegd er komen nog zware tijden aan en met name de WWB en de WMO zullen het hard te verduren krijgen. Dit voorzag de SP in april van dit jaar ook al echter u koos er voor ons geld te steken in projecten die de plaatselijke economie konden stimuleren. U koos er voor om geld dat bestemd was voor de WMO in de algemene middelen te steken. U koos er voor om geld dat twee basisscholen hard nodig hadden voor een goede huisvesting te steken in een veel te grote school waar wij in deze gemeente al te veel van hebben. Daar koos u voor geacht college, geachte raad.

Hoe de gemeente ,dus het college, omgaat met burgeriniatieven konden we de afgelopen tijd ervaren met de onzorgvuldige behandeling van het iniatief over de AED’s waarbij een verkeerde voorstelling van zaken werd gegeven. Het ergste van al was dat een groot deel van de raad dat dan ook maar voor lief neemt. Ook de behandeling van de stichting Present strekt niet tot aanbeveling van dit college. Eerst criteria opleggen om een subsidie te verkrijgen om dan als aan de criteria voldaan wordt alsnog de subsidie weigeren. Hoe is dit nu mogelijk? Machtsmisbruik?

Het OPO stuurde ook een brief naar de gemeente. Een brandbrief. De brief ging over de situatie op OBS de Swetten.
Dat deze school toe is aan een opknapbeurt is een understatement. De gemeente antwoordde bij monde van de ambtenaar van dienst dat er helaas geen gelden beschikbaar zijn en dat dit in de toekomst ook niet het geval zal zijn. Er was in het verleden wel geld beschikbaar voor de school en ook voor de andere school in de Swetten. Maar er brak crisis uit in de vorm van de “Stimulerende Invalshoek”

Het lijkt wel of men de scholen wil straffen voor het feit dat ze niets zagen in eerdere plannen van het college. Namelijk het samengaan van beide scholen met nog een school op 1 locatie. Het lijkt wel of dit college alleen maar voor groot,groter grootst wil gaan.

Hoe nu verder voor WMO en de scholen in Swetten? De SP weet het wel!

Een plan dat naar voren gehaald moest worden en een slordige 4 miljoen euro moet kosten is de rotonde, maar nu met fietstunnel op de kruising van de Zuiderhogeweg en de Gauke Boelensstraat. Los van het feit dat de fietstunnel een overbodige luxe is,is deze crisismaatregel overbodig geworden. Het is immers geen crisismaatregel meer! U geeft dit zelf aan op bladzijde 58 van het beleidsplan. Daar staat letterlijk:”Het blijkt complex te zijn om binnen dit financiele kader verkeerskundig en ruimtelijk een duurzame ,goed functionerende oplossing te vinden. Het goede functioneren gaat wat ons betreft boven het op korte termijn stimuleren van de lokale economie.” Daarmee plaatst u deze maatregel buiten de “Stimulerende Invalshoek” en dus ook buiten dit beleidsplan. Daarmee valt volgens de SP ook het genomen besluit hierover tijdens de “Stimulerende invalshoek” weg. Het zou dan een gewoon raadsbesluit moeten worden dat ons niet door de strot word geduwd als stimulerende maartregel. Het besluit over deze rotonde zou dan ook moeten worden teruggedraaid en het geld kan een andere besteding krijgen.

De SP dient dan ook een amendement in om de reservering voor de rotonde met fietstunnel een andere invulling te geven te weten: 1 Miljoen te reserveren voor de renovatie van de beide basisscholen in de Swetten en 550.000,= te bestemmen voor de WMO reserve om de verslechteringen aldaar op te kunnen vangen. De resterende 2.450.000,= kan gereserveerd blijven voor een realistische oplossing van de verkeersproblemen op de kruising van de Gauke Boelenslaan en Zuiderhogeweg.

Ten slotte : Een oproep aan de raad : Laat de bezuinigingen die komen gaan niet ten koste gaan van de zwaksten in onze gemeente. Daarom heeft de SP een motie ingediend om dat tegen te gaan.

De SP wenst de college partijen veel sterkte toe met de keuzes de komende tijd. Er komt nog wel het een en ander voorbij deze laatste periode waar we het nu niet over gaan hebben . Het spoor, de herindelingen en zo nog een paar zaken die nog even met stoom en kokend water behandeld dienen te worden.

Hoe dan ook op 3 maart 2010 krijgt u de rekening gepresenteerd.

Drachten, 10-11-2009 Jos v.d. Horst fractievoorzitter SP Smallingerland