Fusie Smallingerland met Heerenveen?

18 november 2009

Fusie Smallingerland met Heerenveen?

In de commissievergadering van Algemene Economische en Financiele Zaken(AEFZ) is op dinsdag 17 november de mogelijke fusie tussen Smallingerland en Heerenveen besproken. Het college stelde voor een onderzoek te houden naar de haalbaarheid van deze fusie. De fractie van de SP stelt zich hoogst terughoudend op als het om gemeentelijke herindelingen gaat. Hieronder het betoog dat fractievoorzitter Jos v.d. Horst in eerste termijn uitgesproken heeft.

Voorzitter,

De fractie van de SP heeft met enige verbazing kennis genomen van het voornemen van Smallingerland en Heerenveen om serieus te gaan onderzoeken of een fusie haalbaar is. Voor ons ligt deze notitie. De beide colleges sommen daarbij alle argumenten op die zouden kunnen leiden tot een grotere bestuurskracht. Dat is blijkbaar het toverwoord tegenwoordig.

De volkomen onlogische combi tussen Smallingerland en Heerenveen zou onderdeel moeten worden van een onderzoek. In de notitie geeft u zelf al aan dat er vraagtekens zijn. Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van 2 hoofdkernen binnen 1 gemeente. Moet er dan naar Braziliaans model een nieuwe hoofdplaats gecreëerd worden in het midden van de nieuwe gemeente?
Nij Beets lijkt daarvoor volgens ons het meest in de markt te liggen dus annexeren van Opsterland? Want als we het hebben over een gemeenschappelijke sociale geschiedenis moeten we daar zijn! Ook de identiteit van beide gemeenten zijn totaal verschillend. Om nog maar te zwijgen over de aanvullingen Sportstad Heerenveen en Drachten kunst en cultuur. Dat laatste moet nog in grote mate waargemaakt worden en kan dus niet als argument mee genomen worden.

Maar dit zijn niet de belangrijkste argumenten voor de SP om het onderzoek niet uit te laten voeren. Wat te denken van de burgers in beide gemeenten? En de burgers in de overlappende gebieden in Opsterland en Boarnsterhim? De SP moet zich noodgedwongen beperken tot de burgers in deze gemeente want daar zitten we voor tot slot van rekening. Wij willen dat, mocht het zover komen, deze fusie in een referendum aan de bevolking van Smallingerland voor gelegd wordt want dat is de ware betekenis van”Van Onderen Op” dames en heren.

Op dit ogenblik heeft Smallingerland geen referendumverordening. Om de deze raad bekende redenen is een voorstel daartoe door hem afgewezen. Het desbetreffende voorstel ligt nog volledig opgetuigd in de kast. De fractie van de SP heeft de indiener van de verordening de heer van Pelt gevraagd deze opnieuw in te dienen zodat deze in de raad van december nog behandeld kan worden. Een mooie referendumdatum zou dan 3 maart 2010 kunnen zijn, tegelijk met de verkiezingen.

Vooralsnog stemt de fractie van de SP tegen een onderzoek om te komen tot een fusie tussen beide gemeenten. Gemeentelijke herindelingen leidt vrijwel altijd tot grotere gemeenten met bestuurders die op grotere afstand zitten. Daarom vindt de SP dat zeer terughoudend moet worden omgegaan met het samenvoegen van gemeenten en zeker met een samenvoeging tussen Heerenveen en Smallingerland.
Tot slot is er geen draagvlak vanuit de provincie voor deze fusie. En de provincie hoort de regie in handen te hebben dus wat haalt u zich op de hals?