Het spoor van Drachten
Het spoor van Drachten
De OZB verhoging van 20 % om de gemeentelijke bijdrage aan het spoor Heerenveen-Drachten-Groningen te betalen is van de baan. In een overvolle raadszaal betoogde de SP dat de ambities van het college bijgesteld moeten worden. Heroverwegen van nog te realiseren projecten zou ook tot de mogelijkheden moeten behoren. Fractievoorzitter Jos v.d. Horst stelde voor de cultuurclustering (samenvoeging Lawei , Friese Poort en andere instellingen) daar ook bij te betrekken. Het college komt nu binnen een maand met voorstellen om uit het bestaande meerjarenperspectief het spoor te betalen. Hieronder het betoog van de SP in eerste termijn.
Mevrouw de voorzitter,
In de voorbereiding op dit onderwerp stuitte ik op een artikel uit ons partijblad de Tribune van 26 juli 2002. Het artikel had de titel: Het mirakel van de zweeftrein; alles pleit er tegen maar toch lijkt hij er te komen. Dat was een van de zeldzame keren dat niet uitkwam wat mijn partij heeft voorspeld. Meestal zitten we aardig in de goede richting.
In de tijd dat de zweeftrein nog aan de orde was hebben wij ons fel gekant tegen dit geldverslindende prestigeproject. Onze bijdrage was toen meende ik 18 miljoen euro. Geef ons maar gewoon spoor zeiden wij toen. Nu kunnen we gewoon spoor krijgen, minder dan dat nog zelfs, het wordt een boemeltje, en moeten we aanmerkelijk dieper in de buidel tasten.
Hoewel het college aangeeft dat er zwaar onderhandeld is met de provincie blijft de prijs die de burger van Smallingerland op moet hoesten extreem hoog. Zeker in vergelijking wat er in eerste instantie voor de zweeftrein betaald had moeten worden. Bovendien is de aanleg van de spoorlijn Heerenveen-Drachten-Groningen niet een bovenregionale voorziening? Dat er een bijdrage van de gemeente gevraagd wordt is nog tot daar aantoe maar zo hoog? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de onderhandelaar van de provincie aan het langste eind trekt. Zeker als je weet op wat voor gigantische zak geld de provincie Fryslân zit na de verkoop van onze NUON aandelen. Dus daar is nog wel een voorziening om de bijdrage van 317 miljoen waarvoor de provincie Fryslân aan de lat staat op het kleed te leggen. Een miljard van dat NUON geld wordt vastgezet om daar jaarlijks een leuke rente van te trekken.
Het nut van de spoorlijn willen wij ook nog wel even ter discussie stellen. De Busverbinding Drachten- Groningen is gewoon goed. Je kunt in de Trisken al op de bus stappen en die brengt ja dan al naar Groningen. Zelfs een rechtstreekse verbinding met het Zernike complex brengt de studenten al waar ze zijn moeten.
Het station komt aan de andere kant van de A7 aan het Sud in de periferie van de stad te liggen dus moet er altijd naar toe gereisd worden om gebruik te maken van de trein. Wat is dan de toegevoegde waarde er nog van?
Voor dorpen als Rottevalle, Oudega en Opeinde is er helemaal geen voordeel omdat de bereikbaarheid van het spoor al helemaal niet te doen is. Onrendabele buslijnen zijn al uit de lucht zodat men bijna alles op de fiets of met de auto moet doen.
De manier waarop deze gemeente haar bijdrage aan het spoor bijelkaar denkt te kunnen sprokkelen lijkt eerlijk. Alle OZB betalers, en dat is indirect iedereen in deze gemeente, krijgen een verhoging van 20% te slikken. Echter de maatschappelijke onrust is niet van de lucht van hoog tot laag wordt geprotesteerd en terecht want in deze tijden van crisis wordt er teveel van de mensen gevraagd. Vooral instellingen, bedrijven en de woningcorporaties moeten te diep in buidel tasten. Reken maar dat dit dan ook weer invloed heeft op de burgers want ergens moet dat weer verhaald worden. Vooral bij de woningcorporaties kan dat weer invloed hebben op het aantal sociale huurwoningen die er niet gebouwd kunnen worden omdat er geen geld meer is.
Er lijkt geen draagvlak te bestaan voor uw plannen om de OZB te verhogen met 20 % om de spoorlijn te betalen. Maar ach de soep zal niet zo heet gegeten worden als dat hij opgediend wordt. Ik verwacht dat er vanavond een compromis uit de hoge hoed komt rollen in de vorm van een financieringsoplossing. Te denken valt aan elk jaar geld voor de trein te reserveren uit de eenmalige ruimte. Ook zou men andere projecten eens kunnen heroverwegen en daar het geld uit weg halen. Dan komen we misschien aan een project welke u waarschijnlijk nooit van de grond kunt krijgen en waar nu 10,5 miljoen voor gereserveerd staat in 2011. Inderdaad de cultuurclustering. Dus college: Welke ambitie weegt het zwaarst?