Alle neuzen dezelfde Kant op!

30 januari 2010

Alle neuzen dezelfde Kant op!

Jos van der Horst naast Agnes Kant op het Podium

Op zaterdag 30 januari werd het zestiende congres van de SP gehouden in het Luxor theater in Rotterdam. De afgevaardigden van de afdeling Smallingerland waren om 7.00 ’s ochtends op de bus gestapt en werden ’s avonds om 20.30 weer afgezet in Drachten. De tijd daartussen werd doorgebracht met het discussiëren met partijgenoten uit Groningen en de rest van de provincie (in de bus) en het bijwonen van het congres. Thema van het congres was uiteraard de op handen zijnde gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart.

Ook werd er een nieuw partijbestuur gekozen. Jan Marijnissen werd weer als voorzitter van de partij herkozen. Ook Hans van Heijningen mag aanblijven als secretaris. De congresstukken gingen over het beginselprogramma van de SP. De conclusie was duidelijk, na tien jaar staat: “Heel de Mens” nog als een huis. Het slotstuk “Jij en Ik zijn Wij” werd met algemene stemmen aanvaard.

De slottoespraak van politiek leider Agnes Kant was een pleidooi voor meer solidariteit in de samenleving en dat het tijd is dat het rechtse kabinet verdwijnt. Volgens Agnes Kant kan Wouter Bos na de Den Uyl-lezing van afgelopen week nu maar beter kleur bekennen. Als hij doet wat hij daar zegt(ideologische veren weer optuigen) kan hij niets anders dan toenadering zoeken tot de SP. Kortom een bevlogen toespraak waar alle afgevaardigden een staande ovatie voor gaven.

Tot slot werden nog even alle lijsttrekkers op het Podium uitgenodigd. Onder de klanken van het nieuwe campagnelied van Bob Fosko werd duidelijk hoe eensgezind en vol zelfvertrouwen de SP in het hele land de verkiezingen tegemoet zien!

Ramon Vos,Jos van der Horst, Jan Nieuwland en Agnes Kant nemen na afloop een afzakkertje
Na afloop nog een afzakkertje met Agnes Kant. (foto: Henk Hoogeveen)

De slottoespraak van politiek leider Agnes Kant