Links,rechts of toch links?

5 maart 2010

Links,rechts of toch links?

Het stof van de verkiezingsstrijd is neergedaald en de definitieve uitslag in Smallingerland is bekend. De gemeente is nog steeds overwegend links, maar de PvdA heeft flink verloren. Door een klein verlies van de CDA blijft zij nog steeds de grootste partij. De PvdA mag het voortouw nemen om een nieuw college te formeren. Maar voor een meerderheid zijn nu minimaal drie partijen nodig. De huidige zetelverdeling geeft ook een andere dynamiek aan de onderhandelingen dan die van 2006. Door het verlies is het verschil met het CDA aanzienlijk kleiner geworden.

Het is dus aan de PvdA om een links of een links-midden college te vormen. De huidige combinatie met CU en CDA zal voor de PvdA niet erg aanlokkelijk meer zijn. De twee christelijke partijen vormen dan een meerderheid in de coalitie. Ook in een paarse variant met CDA en VVD zal het moeilijk zijn voor het linkse geluid uit het verkiezingsprogramma van de PvdA te laten horen. Over drie maanden zijn er alweer verkiezingen. Je kan er van op aan dat kiezers en de media er goed op zullen letten of de beloften uit de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen hun weerklank vinden in het te schrijven collegeprogramma.

Zaterdag steekt de PvdA de koppen bij elkaar. Misschien kunnen zij dan een eerste aanzet geven voor een links/sociaal college de komende vier jaar. De SP wacht af.