Even geen politiek…

7 april 2010

Even geen politiek…

Deze titel was woensdagochtend te lezen boven een artikel op Waldnet. Het behandelde de vragen die ik dinsdagavond stelde over het gebruik van de verkiezingsborden. Tot drie weken voor de Tweede Kamerverkiezingen komen er graffitikunst en foto’s op de borden, kosten: 800, =. De SP had het voor niets gedaan want mijn partij was het eerste met plakken, zoals gewoonlijk.

Het was een korte raadsvergadering in Drachten waarin het nieuwe talent van de SP, Corrie Jonker, werd geinstalleerd in de commissie Samenleving en Zorg. Naast een aantal voorstellen die al uitvoerig besproken waren in de commissies stonden er ook een paar voorstellen op de agenda waarvan men al een positief advies over had uitgebracht. Zo’n voorstel was de wijziging in de WMO verordening betreffende alfahulpen. Geen van de fracties sloeg aan bij de behandeling van dit voorstel. Alleen de SP had zijn bedenkingen. De wijziging dwingt de huishoudelijke hulpen tot financiële keuzes. Zij kunnen in dienst treden bij de zorgaanbieder tegen een lager uurloon. Als ze zelfstandig blijven, op basis van betaling uit persoonsgebonden budget, hebben ze 3 euro per uur meer maar hebben ze geen recht op doorbetaling bij ziekte en vakantie. De gemeente beweert dat er zonder deze wijziging 700.000, = op jaarbasis bespaard wordt. Dat zegt alleen iets over de manier van aanbesteden en de onderbetaling van de huishoudelijke hulpen. Vorig jaar was er 550.000, = over in de WMO-pot. Het is een schande dat de politiek zo met deze mensen omspringt.

Jos van der Horst

NB: Dit artikel wordt ook geplaatst in de "Breeduit" van 8 april 2010.