Uit de commissies van 20,21 en 22 april

22 april 2010

Uit de commissies van 20,21 en 22 april

Afgelopen week heeft de fractie van de SP het weer druk gehad met de commissievergaderingen. Deze vergaderingen zijn soms belangrijker dan de echte raadsvergaderingen. Er worden geen besluiten genomen maar enigzins "voorgekookt" zodat het in de raad een beetje soepeler gaat met niet al te veel discussie.

In de commissie Samenleving en Zorg beleefden we de vuurdoop van ons nieuwe commissielid Corrie Jonker. Er werd informerend gesproken over de uitvoering van de WMO. De SP heeft in januari een motie ingediend om van het Europees aanbesteden in de thuiszorg af te komen. Deze motie vond toen geen meerderheid in de raad en werd aangehouden. Sindsdien nemen wij elke gelegenheid te baat om de aanbesteding onder de aandacht te brengen. Heel opmerkelijk dat een tegenstander van de motie, de PvdA, nu het voortouw nam in deze discussie. Daar kunnen wij als SP natuurlijk heel blij mee zijn maar het geeft tevens aan dat de PvdA in verkiezingstijd een heel andere partij is dan daarbuiten.
In Algemene ,Economische zaken en Financien ging het over detailhandel en over de vergoedingen van de raadsleden. Om maar met dat laatste te beginnen: Het is de fractie van de SP een raadsel waarom er in deze tijden van bezuinigingen een computer aan raadsleden vergoed moet worden door de gemeente. We praten hier over een bedrag van 2800,= ,maandelijks uit te keren in porties van 60,=, over een volle zittingsperiode. Hoewel dit een brutobedrag is kun je concluderen dat je daar wel 3 computers voor aan kunt schaffen. Smallingerlands Belang durfde ook nog te opperen dat de regeling uitgebreid zou moeten worden naar de commissieleden. Belachelijk!
Over de detailhandel is het wel aardig te vermelden dat een idee van de SP door de wethouder omarmd werd.In de onderhandelingen over de vestiging of uitbreiding van grote supermarkten wordt meegenomen dat er een winkelvoorziening in dorpen en buurten gevestigd wordt.
De commissie Ruimte Infra en Milieu werd voor het grootste gedeelte bepaald door de mislukte kadernota duurzaamheid. Hoewel de raad een integrale kadernota beloofd werd blijft het steeds steken op alleen maar goede bedoelingen. Doordat er vooral gefocusd wordt op energie en niet op duurzaamheid in zijn algemeenheid kon de fractie van de SP niets anders doen dan tegen dit voorstel stemmen. Overigens komt dit onderwerp nog terug in de raad van 11 mei aanstaande evenals het bestemmingsplan De Drait-Morrapark. In het bestemmingsplan is er vooral aandacht voor de perikelen van de gemeente en de jachthaven.
De fractie van de SP gaat er van uit dat wethouder Rozema zijn laatste RIM vergadering heeft bijgewoond. Hij werd door ons met een paar mooie woorden bedacht. Maar het kan natuurlijk toch zo zijn dat hij er de volgende keer gewoon weer zit want er is nog steeds geen nieuw college!