Zekerheid in crisistijd! (uit de raad van 11 mei 2010)

12 mei 2010

Zekerheid in crisistijd! (uit de raad van 11 mei 2010)

Er is eindelijk een nieuw college programma.Het programma is een product van de oude coalitie PvdA,CDA en CU aangevuld met de VVD. Niet veel nieuws onder de zon met de nadruk op het afmaken van de projecten die de vorige periodes zijn blijven liggen en werk,werk,werk. De SP heeft zo haar twijfels over het behoud van de voorzieningen en de sociale zekerheid. Hieronder het betoog van fractievoorzitter Jos v.d. Horst ,uitgesproken in de raadsvergadering van 11 mei j.l.

Wat is een realistisch groeiscenario als de hele wereld stilstaat? Dat is de vraag die direct bij mij opkomt als ik uw collegeprogramma lees.
Belangrijker voor de SP is zekerheid voor mensen in deze barre crisistijd.
Als u schrijft in uw programma dat het bestaande sociale beleid wordt ontzien en het voorzieningenniveau zo goed mogelijk in stand wordt gehouden stelt ons dat slechts ten dele gerust. Ik zeg ten dele omdat u op een andere plaats in dit programma het heeft over “zonder het voorzieningenniveau onverantwoord aan te tasten”. Wij trekken daaruit de conclusie dat u op termijn daar wel aan wilt komen terwijl deze raad in januari een motie raadsbreed heeft aangenomen dat we dat ondanks de crisis niet zouden doen.
Een sterk sociaal gezicht ,best college ,zegt iets anders dan een sterk sociaal beleid en dan hebben we het dus meer over beeldvorming dan werkelijkheid. De SP hoopt op het laatste.
Uw ambitie om de werkloosheid aan te pakken siert u maar kon wel eens een moeilijke opgave worden. Temeer omdat in de vorige periode is gebleken dat maar weinig uitstromers duurzaam werk hebben gevonden en de werkgevers heden ten dage niet bepaald staan te springen om vast personeel. Wellicht kunt u daarin een rol vervullen door met alle partijen om tafel te gaan om regiogebonden innovatieve industrieën naar Smallingerland te lokken.
U wilt de gemeentenaam geleidelijk vervangen door Drachten Smallingerland. U gaat echter wel heel voortvarend te werk als in de zin daarna het al hebt over “Drachten is een prettige woonwerk gemeente. Bravo!
Jongeren beneden de 27 kunnen niet in een uitkering belanden,geacht college. Door de wet WIJ hebben zij of werk of gaan naar school. Dus dat is al beleid. De 50 leer/werkplekken die u in het verschiet stelt voor de jongeren kunnen we wel waarderen!
Als u het heeft over Noordoost en andere herstructureringswijken maken wij ons wel grote zorgen over de voortgang. Er ontstaan door het gebrek aan betaalbare sociale huurwoningen en de sloop van de bestaande op zijn minst ongewenste situaties. Deze diep menselijke drama’s van gedwongen verhuizen of in het ergste geval van het op straat belanden moet te allen tijde tegen gegaan worden. De Corporaties moeten weer aangesproken worden op hun taak van goede sociale huisvesting, daar hebben wij als gemeente een taak in. Dus als u marktpartijen en corporaties uitdaagt vernieuwende concepten uit te denken zal het in de eerste plaats moeten gaan om goedkope huurwoningen!
We zijn blij dat er eindelijk geld beschikbaar komt voor de scholen in de Swetten . Wacht niet te lang met het realiseren van deze broodnodige renovaties.
De ambities blijven hetzelfde:
Het Spoor, Raadhuisplein, Drachtster Vaart, Polderhoofdkanaal, cultuurclustering. Allemaal projecten die een hoop geld kosten. Wij zijn met het ene project gelukkiger dan met andere, het blijven echter prestigeprojecten waarbij de vraag blijft wat levert het allemaal op voor de mensen? Zoals ik begon eindig ik ook.
De fractie van de SP hoopt dat dit college de mensen die het hardst getroffen zijn door de crisis de zekerheid kan blijven bieden van een sterk sociaal beleid zonder dat dit ten koste gaat van wat voor prestigeproject dan ook. Daarom zullen wij u kritisch blijven volgen en daar waar mogelijk bijsturen!