Concernrapportage ( uit de raad van 29 juni '10)

29 juni 2010

Concernrapportage ( uit de raad van 29 juni '10)

Afgelopen dinsdag vergaderde de raad voor de laatste keer voor het zomerreces. Aan de orde was de concernrapportage , de financiele stand van zaken van de gemeente. Tijdens deze vergadering heeft de fractie van de SP in het vragenuurtje ook vragen gesteld over het "flyerverbod"in de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen in het centrum van Drachten tijdens Peyedei. De burgemeester beloofde de SP en de andere politieke partijen dat er te allen tijde geflyerd mag worden in de toekomst.
Hieronder de tekst van het betoog zoals die afgelopen dinsdag 29 juni door fractievoorzitter Jos v.d. Horst uitgesproken is.

Voorzitter,

Dit is de tweede keer op rij dat het college geen perspectiefnota laat verschijnen. Vorig jaar was dit nog te wijten aan de Stimulerende invalshoek waarmee het toenmalige college de crisis te lijf meende te moeten gaan. Op een groot gedeelte van de crisisaanpak wordt in deze concernrapportage op teruggekomen. Gelukkig mag ik wel zeggen.
De fractie van de SP vindt dat dit college voorzichtig aan de wind vaart en dat is aan de ene kant ook goed want er komen bezuinigingen aan. Maar laten we ons niet al te veel leiden door het bezuinigingsmonster? Zoals we ons ook al lieten verleiden tot het inzetten van middelen om de crisis het hoofd te bieden? Hebben we in deze tijden niet juist een beetje meer visie nodig? Op de middellange termijn wel te verstaan. Het lijkt wel of we alleen maar op korte termijn kunnen denken. De SP is er natuurlijk ook alles aan gelegen dat het sociale beleid in de ze gemeente op zijn minst gehandhaafd blijft maar moeten we ons daarmee tevreden stellen zonder een duidelijk beeld hoe we het de komende jaren gaan aanpakken. Juist nu is er een gouden kans om het economisch over een andere boeg te gaan gooien. Duurzaamheid is een toverwoord daarin maar hoe pak je dit aan? Het vinden van een duurzame manier om mensen aan het werk te helpen en te houden is een opgave die u in uw collegeprogramma wel benoemd maar die we toch nog onvoldoende zien uitgewerkt.
De fractie van de SP is het daarom volmondig eens met de fractie van Groen Links dat er inderdaad iets van een integrale visie uitgewerkt moet worden. Wij vinden dat er in ieder geval een toekomstscenario uitgewerkt zou kunnen worden. Anders zijn wij bang dat de ambitie van dit college zal zijn: Geld overhouden om de bezuinigingen op te vangen en op de winkel passen .Dat laatste kan vervelend uitpakken op den duur en geloof me ,ik pas elke dag op de winkel!
Waar we ons zorgen om maken is de besteding van de WMO-gelden, nu nog veilig opgeborgen in de WMO reserve. De fractie van de SP heeft goed geluisterd naar wethouder Berenst die het woord oormerken niet in de mond wilde nemen. De Europese aanbesteding hoeft straks niet meer. Daar hebben we een motie voor aangenomen. Zodra de Eerste Kamer de wet van Kant heeft aangenomen en dat gaat gebeuren kunnen we eindelijk de thuishulpen betalen waar ze recht op hebben. Dan houden we misschien niet zoveel meer over aan de WMO op jaarbasis en kunnen we de reserve ook daadwerkelijk aanwenden voor WMO gerelateerde zaken want dat is dan ook verplicht. Misschien kunnen we dan eens denken aan een woonvorm voor ouderen zoals die onlangs in Opeinde in de grond geboord werd door een procedureel hiaat.
Waar we ons ook zorgen om maken is de volkshuisvesting. Nu het dreigt mis te lopen in de Bouwen moeten we er toch eens serieus over gaan denken om ons eigen gemeentelijk woonbedrijf te heroprichten. Dat geacht college zou pas echt getuigen van lef want zolang de corporaties niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen om goedkope huurwoningen te leveren moeten we het zelf maar gaan doen.
Om kort te gaan op de beslispunten van deze concernrapportage daar komen we in tweede termijn nog op terug want onder normale omstandigheden zullen wij nooit het woord nemen over dit stuk. Nu moeten we wel omdat de status van dit stuk ineens anders is. Maar dat doen we met genoegen in de hoop dat u er wat van opsteekt!