PROTESTEER TEGEN DE LAFFE BEZUINIGINGEN!

25 mei 2011

PROTESTEER TEGEN DE LAFFE BEZUINIGINGEN!

Op zaterdag 28 mei voert de SP actie in Heerenveen. Alle afdelingen zullen daarbij vertegenwoordigd zijn. De actie is gericht tegen het bestuursakkoord en de daarin voorgestelde bezuinigingen. Op donderdag 26 mei wordt het akkoord ook nog besproken in een commissie vergadering in het gemeentehuis in Drachten. De aanvang is 19.30. Een uur eerder staat de SP al onder het Carillon om de mening van de mensen te peilen.

Het kabinet Rutte heeft op 21 april 2011 een bestuursakkoord getekend met de voorzitters van Vereniging van Nederlandse gemeentes, de voorzitter van de provincies en de voorzitter van de unie van waterschappen. Het bestuursakkoord betreft een groot aantal gevolgen voor sociale zaken, de zorg, de WMO en de jeugdzorg. Gevolgen die de positie verslechtert van de meest kwetsbaren in onze samenleving: kinderen en ouders die een beroep moeten doen op de jeugdzorg, mensen van sociale werkplaatsen die begeleiding nodig hebben en de mensen die moeten leven van de bijstand.
Dit kabinet schaft de rechten van de mensen af en maakt gemeenten verantwoordelijk op dit gebied. In Fryslân hebben inmiddels, in navolging van de vier grote steden, Opsterlân,Franekeradeel en Smallingerland al aangegeven tegen het bestuursakkoord te stemmen op 8 juni. Harlingen zal naar alle waarschijnlijkheid volgen. De provincie Fryslân zal haar handtekening niet zetten. Het is niet zo vreemd dat er grote weerstand is tegen het akkoord. Dit akkoord zorgt er voor dat de gemeente niet meer aan haar plicht kan voldoen om voor haar burgers te zorgen. De financiële risico’s voor gemeenten en provincies zijn enorm; er wordt meer dan 2,5 miljard bezuinigd op het takenpakket. Daarmee worden gemeenten
medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van megabezuinigingen op de kwetsbaarsten in onze samenleving.
Bent u het met ons eens dat dit bestuursakkoord niet doorgevoerd mag worden doe dan mee met onze acties. U kunt komende donderdag 26 mei al samen met ons in het centrum van Drachten protesteren. Om 18.30 staan de raads en commissieleden van de SP Smallingerland onder het carrillon. Om 19.15 gaan we dan naar het gemeentehuis alwaar het bestuursakkoord aan de orde komt in de commissie. Zaterdag 28 mei sluiten we de actie af met alle Friese afdelingen in Heerenveen met een flashmob. Wilt u meedoen met beide acties? U kunt zich opgeven door een mailtje te sturen naar:
smallingerland@sp.nl
of te bellen met 06-`51510336