Shared Space? Liever niet!

18 september 2011

Shared Space? Liever niet!

Toen de zon nog scheen en de regen niet met bakken uit de lucht kwam hebben enkele actieve SP-ers bij het winkelcentrum de Drait een Enquête gehouden onder het winkelende publiek. De vragen welke gesteld werden gingen over de Shared Space Situatie bij de Drait. Fietsers kunnen daar niet over een fietspad rijden maar rijden over de ‘stoep’ door het winkelende publiek. Vanuit de gemeente politiek horen wij niets anders dan lovende woorden over deze ‘Shared Space’ gebieden maar omdat de SP dit graag uit de eerste hand verneemt gingen we weer eens de straat op.

De volgende vragen werden gesteld:

• Wat vindt u van de verkeers situatie bij de Drait?
  • Moet de situatie aangepast worden?

Uiteindelijk hebben wij, mede dankzij het mooie weer, lange gesprekken/discussies kunnen voeren met een groot aantal mensen.
Opvallend is dat van de 68 mensen welke ondervraagd zijn er 51 tegen het Shared Space principe waren.
Een groot deel hiervan wil graag dat de situatie aangepast gaat worden.
Bij een aantal mensen waren botsingen tussen fietsers en voetgangers bekend, welke volgens hun, met een apart fietspad voorkomen hadden kunnen worden.
Illustrerend voor de situatie was hoe tijdens onze enquête een vrachtwagen kwam lossen en zijn wagen parkeerde op het ‘fiets’ gebied van het voetgangers pad . De langsfietsende fietsers en scooters reden hierdoor niet meer zo’n 3 tot 4 meter afstand van de winkeldeuren, maar slechts 1 meter. Ook al bent u een oplettende voetganger of scooterrijder, als iemand net de winkeldeur uitstapt terwijl er een scooter aankomt……..
Gelukkig ging deze keer alles goed.
Een aantal geënquêteerde mensen waren laconiek en vonden de huidige situatie wel goed zo.
We spraken zelfs enkele sterke voorstanders van het Shared Space principe, zoals onze oud wethouder Fred Veenstra.
Maar de conclusie is dat een meerderheid van de mensen het Shared Space Principe helemaal niet willen in de Drait.
En wij vragen ons dan ook af in hoeverre dit geldt voor de andere Shared Space locaties in Smallingerland.
De lofzang van de gemeente klinkt de meeste burgers dus niet als muziek in de oren…

Ramon